Komunikační dovednosti dvojčat předškolního věku
Communication skills of preschool twins
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198671Identifikátory
SIS: 278211
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korandová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Komunikační dovednosti, vývoj řeči, specifika dvojčat, předškolní věk, logopedická intervenceKlíčová slova (anglicky)
Communication skills, speech development, specifics of twins, preschool age, speech therapy interventionTato diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje komunikačních dovedností dvojčat předškolního věku a jeho případnými odlišnostmi oproti dětem narozeným samostatně. Výzkumný zájem práce je zaměřen na specifika jazykového projevu, případná narušení ve vývoji jednotlivých jazykových rovin, fenomén tzv. "řeči dvojčat" a vliv výchovného a vzdělávacího prostředí na proces osvojování řečových kompetencí. Teoretická část práce se zaměřuje na shrnutí obecných principů vývoje řeči, definici klíčových faktorů ovlivňující komunikační dovednosti dítěte, zabývá se nejčastějšími poruchami řeči a specifiky vývoje dvojčat, včetně vlivů, kterými jsou neverbální komunikace, sociální interakce a styl výchovy. Další část je věnována osvětlení role mateřské školy, pedagogickým strategiím a očekávaným výstupům předškolního vzdělávání dle rámcového vzdělávacího programu. Praktická část je realizována formou kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, ve kterém byly zapojeny rodiny a pedagogové dětí předškolního věku. Cílem bylo zjistit rozdíly v oblasti řečových dovedností mezi dvojčaty a dětmi jednotlivě narozenými. Výzkum se rovněž zaměřil na postoj rodičů a pedagogů mateřských škol ke komunikaci a míru jazykové stimulace v domácím a školním prostředí. Závěr práce zdůrazňuje význam včasné...
This thesis deals with the issue of the development of communication skills in preschool twins and its possible differences compared to children born separately. The research interest of the thesis is focused on the specifics of language expression, possible disturbances in the development of individual language levels, the phenomenon of the so-called "twins' speech" and the influence of the educational environment on the process of acquiring speech competences. The theoretical part of the thesis focuses on a summary of the general principles of speech development, definition of key factors influencing the child's communication skills, deals with the most common speech disorders and the specifics of twins' development, including the influences of non-verbal communication, social interaction and upbringing style. The next section is devoted to highlighting the role of the kindergarten, pedagogical strategies and expected outcomes of preschool education according to the Framework Curriculum. The practical part of the research is carried out in the form of qualitative research through semi- structured interviews with families and teachers of preschool children. The aim was to find out the differences in speech skills between twin and singleton children. The research also focused on parents' and...
