Muzejní edukační programy v Národním zemědělském muzeu v Praze
Educational programmes at National Museum of Agriculture in Prague
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198667Identifikátory
SIS: 271675
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vachková, Iva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Národní zemědělské muzeum, muzejní edukace, samoobslužný edukační program, muzejní kufříkKlíčová slova (anglicky)
National Museum of Agriculture, museum education, self-serving educational program, museum suitcaseTato diplomová práce se soustředí na muzejní edukaci a proces tvorby i realizace samoobslužného edukačního programu pro školy, určeného pro Národní zemědělské muzeum v Praze (dále jen NZM). Teoretická část práce je zaměřena na vybrané aspekty, které hrají klíčovou roli při tvorbě nového edukačního programu. Zabývá se stanovením cílů edukace, specifiky spolupráce mezi muzeem a školami a sladěním cílů edukačních aktivit s požadavky školního kurikula. Dále pojednává o metodách evaluace edukačních programů a věnuje se vybraným evaluačním nástrojům, které umožňují získat zpětnou vazbu. Pozornost je zaměřena i na roli muzejního edukátora jako tvůrce edukace a také na některé opomíjené aspekty tvorby edukačních tiskovin. Součástí práce je i stručná historie a deskripce současné podoby NZM (včetně jeho edukačních aktivit a prezentace na internetu). Praktická část práce popisuje reflexi zvoleného muzejního lektorského programu pro školy. Dále se věnuje tvorbě, realizaci, pilotnímu ověření, reflexi a korekci nového edukačního programu Vodoměr a vodoměrka. Samoobslužný program je koncipován jako třífázový a je složen z pěti jednotlivých částí. Cílovou skupinou jsou žáci 3.-5. ročníků základních škol. Program zahrnuje využití muzejního kufříku s rekvizitami. Součástí nabídky jsou pracovní listy pro děti, karty...
This thesis focuses on museum education and the process of creating and implementing a self- service educational programme for schools, designed for the National Museum of Agriculture in Prague (hereinafter referred to as NZM). The theoretical part of the thesis focuses on selected aspects that play a key role in the creation of a new educational programme. It deals with setting the goals of education, the specifics of cooperation between the museum and schools and the alignment of the goals of educational activities with the requirements of the school curriculum. It also discusses the methods of evaluation of educational programmes and addresses selected evaluation tools that enable feedback to be obtained. Attention is also focused on the role of the museum educator as a creator of education, as well as on some neglected aspects of the creation of educational printed materials. The thesis also includes a brief history and a description of the current form of the NZM (including its educational activities and presentation on the internet). The practical part of the thesis describes the reflection of the chosen museum educational programme for schools. Furthermore, it deals with the creation, implementation, pilot testing, reflection and correction of the new educational programme Water meter and...
