Analýza maturitních didaktických testů z českého jazyka a literatury určených skupinám žáků s PUP
Analysis of Final Exams from Czech Language and Literature Designed for Groups of Pupils with Granted Adaptation of Conditions
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198659Identifikátory
SIS: 269319
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doležalová, Eliška
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
23. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
maturitní didaktický test, maturitní zkouška, český jazyk a literatura, specifické vzdělávací potřeby, CERMAT, přiznané uzpůsobení podmínek maturitní zkouškyKlíčová slova (anglicky)
didactic tests, final exams, Czech language and literature, special educational needs, CERMAT, granted adaptation of conditionsTeoretická část práce se věnuje zmapování vývoje maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (dále ČJL), a to od počátků maturitního testování až po dnešní stav centrálních maturitních didaktických testů. Těžiště práce se pak věnuje modifikacím maturitní zkoušky z ČJL určeným skupinám žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek (PUP). Součástí teoretické části je proto přehled kategorizace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, z nichž PUP vychází, a také vypracování přehledu modifikací pro všechny skupiny žáků s PUP. V praktické části je prezentováno dotazníkové šetření, které bylo provedeno ve školním roce 2024/2025 mezi dvěma skupinami respondentů, a to mezi žáky aktuálního maturitního ročníku a mezi pedagogy, kteří žáky z maturitě z ČJL připravují. Dále je provedena analýza didaktických testů z ČJL z jarních termínů maturit z let 2018-2024. A na základě celostátních výsledků je zkoumána úspěšnost žáků s PUP v jednotlivých letech testování pomocí společných didaktických testů z ČJL, tato zjištění jsou následně srovnána s úspěšností intaktních žáků v daných letech. Hlavními cíli práce je zjistit, jakou formu mají modifikace didaktických testů pro žáky s PUP, zdali tyto modifikace plně reflektují potřeby žáků a jestli přispívají u daných skupin žáků s PUP ke srovnatelné řešitelské úspěšnosti...
Teoretická část práce se věnuje zmapování vývoje maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (dále ČJL), a to od počátků maturitního testování až po dnešní stav centrálních maturitních didaktických testů. Těžiště práce se pak věnuje modifikacím maturitní zkoušky z ČJL určeným skupinám žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek (PUP). Součástí teoretické části je proto přehled kategorizace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, z nichž PUP vychází, a také vypracování přehledu modifikací pro všechny skupiny žáků s PUP. V praktické části je prezentováno dotazníkové šetření, které bylo provedeno ve školním roce 2024/2025 mezi dvěma skupinami respondentů, a to mezi žáky aktuálního maturitního ročníku a mezi pedagogy, kteří žáky z maturitě z ČJL připravují. Dále je provedena analýza didaktických testů z ČJL z jarních termínů maturit z let 2018-2024. A na základě celostátních výsledků je zkoumána úspěšnost žáků s PUP v jednotlivých letech testování pomocí společných didaktických testů z ČJL, tato zjištění jsou následně srovnána s úspěšností intaktních žáků v daných letech. Hlavními cíli práce je zjistit, jakou formu mají modifikace didaktických testů pro žáky s PUP, zdali tyto modifikace plně reflektují potřeby žáků a jestli přispívají u daných skupin žáků s PUP ke srovnatelné řešitelské úspěšnosti...
