Využití didaktických modelů při výuce tématu bezobratlí na druhém stupni ZŠ
The Use of Didactic Models in Teaching Focused on Invertebrates at the Second Stage of Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198657Identifikátory
SIS: 265780
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanel, Lubomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
23. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
didaktické pomůcky, přírodovědné modely, bezobratlí, hands-on aktivity, aktivizace žákůKlíčová slova (anglicky)
didactic aids, natural science models, invertebrates, hands-on activities, student activationTato diplomová práce se zabývá využitím didaktických modelů ve výuce přírodopisu na základních školách. První část práce vznikla rešerší odborných článků, publikací a internetových zdrojů, které se zaměřují především na význam aplikování didaktických modelů ve výuce, klasifikací modelů i zásad, které je důležité brát v potaz při využívání modelů ve vyučovacích hodinách. Praktická část diplomové práce představuje autorské návrhy, návod na tvorbu a popis konkrétních didaktických modelů bezobratlých. K vytvoření modelů byli využiti zástupci bezobratlých patřících do kmenů žahavci, ploštěnci, hlístice, měkkýši, kroužkovci, členovci a ostnokožci. Každý model včetně jeho funkcí je nejen popsán, ale opatřen stručným návodem na jeho výrobu v domácích (školních) podmínkách. Diplomová práce slouží jako motivace pro učitele přírodopisu k tomu, aby aktivizovali žáky prostřednictvím didaktických modelů. KLÍČOVÁ SLOVA didaktické pomůcky, přírodovědné modely, bezobratlí, hands-on aktivity, aktivizace žáků
This thesis deals with the use of didactic models in teaching science in primary schools. The first part of the thesis was created by researching professional articles, publications and internet resources that focus mainly on the importance of applying didactic models in teaching, classification of models and principles that are important to consider when using models in the classroom. The practical part of the thesis presents authors suggestions, instructions for creation and description of specific didactic models of invertebrates. To create the models, representatives of invertebrates belonging to the phyla Cnidaria, Platyhelminthes, Nematoda, Mollusca, Annelida, Arthropoda, and Echinodermata were used. Each model, including its functions, is not only described but also provided with brief instructions for its production in home (school) conditions. The thesis serves as a motivation for science teachers to activate students through didactic models. KEYWORDS didactic aids, natural science models, invertebrates, hands-on activities, student activation
