Prase divoké jako téma pro výuku zoologie obratlovců
The Wild Boar as a Topic for Teaching Vertebrate Zoology
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198630Identifiers
Study Information System: 268517
Collections
Author
Advisor
Referee
Hanel, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
výuka, úzkost, velcí savci, historieKeywords (English)
Education, Anxiety, Large Mammals, HistoryPrvní část diplomové práce je věnována praseti divokému od jeho historie, přes domestikaci, jeho vzhled, potravu, způsob života a lovu až k typickým nemocem. Cílem této diplomové práce bylo za pomoci dotazníkového šetření, speciální vyučovací hodiny a exkurze zjistit, jakými znalostmi žáci 2. stupně Základní školy Třemošnice a žáci Gymnázia Josefa Ressela Chrudim disponují o praseti divokém. Nejprve byly prozkoumány učebnice, podle kterých vybrané školy učí a bylo posouzeno, zda je množství informací o praseti divokém v těchto učebnicích adekvátní. Další kapitoly uvádějí metodické postupy, třídění informací a vyhodnocení, které je zaznamenáno v grafech. První dotazníkové šetření proběhlo před vyučovací hodinou na dané téma a exkurzí do obory. Druhé dotazníkové šetření se stejnými otázkami následovalo po zmíněné vyučovací hodině a exkurzi, aby mohlo dojít k porovnání odpovědí a zmapování posunu ve znalostech. Bylo zjištěno, že žáci disponovali různými znalostmi na konkrétní otázky a spoustu informací se dozvěděli a své znalosti doplnili až po speciální vyučovací hodině. Klíčová slova Prase divoké, dotazníkové šetření, žáci, informace
The first part of the thesis is devoted to the wild boar, covering its history, domestication, appearance, diet, lifestyle, hunting practices, and common diseases. The aim of this thesis was to use a questionnaire survey, special lessons, and excursions to assess the knowledge of 2nd grade students from Třemošnice Elementary School and students from the Josef Ressel Gymnasium in Chrudim regarding the wild boar. To begin, the textbooks used by the selected schools were examined to evaluate whether they provided sufficient information about the wild boar. The following chapters present the methodological procedures, organization of information, and evaluation of results, which are displayed in graphs. The first questionnaire survey was conducted before the lesson and the field excursion. A second questionnaire containing the same questions was administered afterward, in order to compare the responses and measure any improvement in knowledge. It was found that students had varying levels of knowledge on specific questions, and that they significantly expanded their understanding only after attending the special lesson. Keywords Wild boar, questionnaire survey, pupils, information