Komunikace učitele podporující motivaci k učení žáků na základní škole.
Teacher's communication that supports motivation of primary school pupils to learn.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198604Identifikátory
SIS: 256293
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pedagogická komunikace, žáci 2. stupně základní školy, učitel, výuka, motivace k učeníKlíčová slova (anglicky)
pedagogical communication, upper primary school pupils, teacher, education, motivation to learnv českém jazyce Diplomová práce řeší problematiku motivace k učení žáků na úrovni základní školy, přičemž klíčovým aspektem v procesu rozvoje této motivace je učitelská komunikace. Teoretická část se zaměřuje na popis druhů komunikace v kontextu školního prostředí a vymezuje různé faktory, které mohou ovlivňovat její kvalitu. Zahrnuta je i role emocí v interakci mezi pedagogickými účastníky, kdy je zdůrazněno pozitivní emoční naladění jako faktor zvyšující efektivitu vzdělávacího procesu. Dále práce vymezuje učitelovu osobnost a jeho kompetence, které jsou klíčovými determinanty při vzdělávání a výchově žáků. Pozornost je věnována i samotným žákům, jejich vývojovým charakteristikám v určité fázi školní docházky se zaměřením na formování osobnosti jedince a jeho projevy. Kromě komunikace je v práci klíčový i koncept motivace. Závěrečná část objasňuje druhy motivace ve vztahu k procesu učení. Současně je diskutována problematika nízké žákovské motivace. Empirická část je založena na kvalitativním výzkumu, jehož hlavní metodou je pozorování, které se zaměřuje na komunikaci vybraného vyučujícího, jež podporuje motivaci k učení konkrétních žáků na 2. stupni základní školy ve vybraných předmětech. Výzkumný vzorek pro pozorování tvoří žáci dvou tříd 6. a 7. ročníku. Jako doplňkové výzkumné metody jsou...
v anglickém jazyce The thesis addresses the issue of student motivation in learning at the elementary school level, with teacher communication being a key aspect in the process of developing this motivation. The theoretical part focuses on describing types of communication in the context of the school environment and defines various factors that may influence its quality. It also includes the role of emotions in interactions between pedagogical participants, emphasizing positive emotional engagement as a factor enhancing the effectiveness of the educational process. Furthermore, the thesis defines the teacher's personality and competencies, which are key determinants in the education and upbringing of students. Attention is also given to students themselves, particularly their developmental characteristics at a certain stage of schooling, with a focus on the formation of individual personality and behavioral expressions. In addition to communication, the concept of motivation is also a crucial aspect of this work. The final section explains different types of motivation in relation to the learning process and discusses the issue of low student motivation in schools. The empirical part is based on qualitative research, with observation as the primary method. This method focuses on the communication...
