Psovité a kočkovité šelmy v ČR jako výukové téma pro 2. stupeň ZŠ
Canines and Felines in the Czech Republic as a Learning Topic for the 2nd Grade of Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198602Identifikátory
SIS: 257382
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nejedlý, Adam
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
23. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kočkovité a psovité šelmy, aktivizační metody, ZŠ, environmentální výukový programKlíčová slova (anglicky)
Felines and canines, activation methods, primary school, environmental education programDiplomová práce se zabývá problematikou výuky psovitých a kočkovitých šelem ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy v České republice. Hlavním cílem práce bylo navrhnout, aplikovat a ověřit efektivitu výukového programu zaměřeného na tato témata. Teoretická část se věnuje charakteristice výuky přírodopisu, specifikům výuky psovitých a kočkovitých šelem a využití aktivizujících výukových metod, zejména diskusních metod, práce s textem a partnerské výuky. Dále obsahuje popis jednotlivých druhů šelem tvřící náplň výukového programu (rys ostrovid, vlk obecný, liška obecná a kočka divoká) a problematiku jejich ochrany. V praktické části byl realizován kvaziexperimentální výzkum s využitím metod pretest- výukový program-posttest na vzorku 60 žáků sedmého ročníku základní školy. Pro zpracování dat byly využity kvantitativní (párový t-test, Wilcoxonův test, Cohenovo d, Hedgesovo g) i kvalitativní metody (otevřené kódování). Výsledky prokázaly statisticky významné zlepšení znalostí žáků po absolvování výukového programu. Kvalitativní analýza odhalila specifické nedostatky a silné stránky vytvořených materiálů, což umožnilo úpravu výukového programu pro optimalizaci výuky v praxi. Diplomová práce tak přispívá k rozvoji environmentálního vzdělávání a předkládá návrh systematické výuky psovitých a...
This thesis addresses the issue of teaching canines and felines in natural science classes at the lower secondary level of primary schools in the Czech Republic. The main aim of the thesis was to design, implement, and verify the effectiveness of an educational program focused on these topics. The theoretical section discusses the characteristics of natural science instruction, the specifics of teaching canines and felines, and the use of active teaching methods, particularly discussion methods, working with texts, and partner teaching. It also includes a description of individual carnivore species (eurasian lynx, grey wolf, red fox, and wildcat) and issues related to their protection. In the practical section, a quasi-experimental study was carried out using the pretest- educational program-posttest method on a sample of 60 seventh-grade students. Both quantitative (partner t-test, Wilcoxon test, Cohen's d, Hedges' g) and qualitative methods (open coding) were used to process the data. The results showed a statistically significant improvement in students' knowledge after completing the educational program. Qualitative analysis revealed specific shortcomings and strengths of the developed materials, making it possible to revise the educational program to optimize teaching practice. Overall, this...
