Analýza úloh zaměřených na biologii člověka v učebnicích přírodopisu pro základní školy
Analysis of Human Biology Tasks in Lower-secondary Biology Textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198598Identifikátory
SIS: 217077
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ehler, Edvard
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
23. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
analýza učebnic, porovnání učebnic, učební úlohy, výuka přírodopisu, Bloomova taxonomieKlíčová slova (anglicky)
textbook analysis, textbook comparison, teaching problems, teaching science, Bloom's taxonomyUčebnice sehrávají zásadní roli v kontextu edukačního procesu, jejich role při výuce je často determinována státní politikou. Učebnice sestávají z množství komponentů, jejichž přítomnost či absence determinují žákovo učení či motivaci v kontextu konkrétního předmětu. Součástí učebnic jsou i učební úlohy, jejichž povaha zásadním způsobem moderuje proces myšlení či vnímání vědy v rámci přírodovědně zaměřených předmětů. Biologie člověka je součástí učiva přírodopisu pro základní vzdělávání, analýza konkrétních typů učebních úloh v učebnicích přírodopisu se zřetelem na biologii člověka doposud nebyla provedena. V rámci diplomové práce byla provedena rešerše literatury týkající se výzkumu učebnic a učebních úloh. Analyzováno bylo celkem 8 učebnic přírodopisu pro základní školy používaných na základních školách v České republice. Analýza byla provedena dle revidované Bloomovy taxonomie. Analýza kognitivních požadavků kladených na žáky odhalila u všech analyzovaných učebnic jejich majoritní orientaci směrem ke kognitivním operacím nižšího řádu, jako je zapamatování a porozumění. Požadavky kladené na žáky v oblasti znalostní dimenze jsou primárně orientované na fakta a koncepty. Nejčastěji používanými typy úloh jsou úlohy mířené na zapamatování faktů, porozumění faktům a porozumění konceptům. KLÍČOVÁ...
Textbooks play a crucial role in the context of the educational process, and their role in teaching is often determined by state policy. Textbooks consist of a number of components whose presence or absence determines a student's learning or motivation in the context of a particular subject. Textbooks also include learning tasks, the nature of which fundamentally moderates the process of thinking or perceiving science within science subjects. While human biology is part of the science curriculum for primary education, an analysis of specific types of learning tasks in science textbooks with respect to human biology has not yet been carried out. As part of the thesis, a literature search was conducted on textbook and learning task research. A total of 8 textbooks for primary school science used in primary schools in the Czech Republic were analysed. The analysis was carried out according to the revised Bloom's taxonomy. The analysis of the cognitive demands placed on students revealed in all analyzed textbooks their major orientation towards lower-order cognitive operations such as memorization and comprehension. The demands placed on pupils in the knowledge dimension are primarily oriented towards facts and concepts. The most commonly used task types are tasks aimed at remembering facts,...
