Sexuální výchova žáků se středně těžkým mentálním postižením na Praktické škole dvouleté
Sexual education of pupils with moderate mental disabilities at the Practical School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198595Identifikátory
SIS: 270283
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Sexuální výchova, sexualita, středně těžké mentální postižení, speciální pedagogika, praktická škola, metody výuky, didaktické pomůcky, školní vzdělávací program, spolupráce školy a rodičů, začlenění do společnostiKlíčová slova (anglicky)
Sexual education, sexuality, moderate intellectual disabilities, special education, practical school, teaching methods, teaching aids, School Educational Program, cooperation between school and parents, social integrationTato diplomová práce se zaměřuje na problematiku sexuální výchovy žáků se středně těžkým mentálním postižením na Praktické škole dvouleté. Cílem práce je analyzovat přístup pedagogů a rodičů k sexuální výchově v kontextu speciální pedagogiky, zkoumat používané metody výuky, didaktické pomůcky a jejich souladu s Školním vzdělávacím programem. Dále práce zkoumá vnímání sexuální výchovy ze strany rodičů a jejich spolupráci se školou v této oblasti. Výzkum se zaměřuje na výzvy, které pedagogové a rodiče vnímají při poskytování sexuální výchovy, a na její vliv na rozvoj žáků, jejich sebevědomí a začlenění do společnosti. Téma sexuální výchovy je v současnosti stále aktuálnější, protože roste potřeba nejen akademických, ale i životních dovedností pro žáky s mentálním postižením. Práce přináší teoretické i praktické poznatky, které mohou přispět k zlepšení kvality sexuální výchovy v rámci školské praxe a rodinné péče.
This thesis focuses on the issue of sexual education for students with moderate intellectual disabilities at a two-year practical school. The aim of the thesis is to analyse the approach of teachers and parents to sexual education in the context of special education, examining teaching methods, teaching aids, and their alignment with the School Educational Program. The work also explores how parents perceive the sexual education of their children and how their cooperation with the school in this area is carried out. The research focuses on the challenges and barriers that teachers and parents perceive when providing sexual education, as well as how this education contributes to the development of students, improving their self-confidence and social integration. The topic of sexual education is highly relevant today, as there is a growing need not only for academic but also for life skills for students with intellectual disabilities. This thesis brings valuable theoretical and practical insights that can contribute to improving the quality of sexual education in school practice and family care.
