Krytosemenné rostliny ve výuce přírodopisu
Angiosperms in the Teaching of Natural History
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198594Identifikátory
SIS: 256312
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Silvie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Krytosemenné rostliny, přírodopis, základní škola, nižší gymnázium, rozhovor, kvalitativní pedagogický výzkum, začínající učitel, metodické doporučeníKlíčová slova (anglicky)
Angiosperms, natural science, primary school, lower secondary school, interview, qualitative educational research, novice teacher, methodological recommendationBotanika krytosemenných rostlin patří mezi méně oblíbená témata řazená v rámci výuky přírodopisu. V kombinaci s náročností prvních let pedagogické praxe představuje pro začínajícího učitele velkou výzvu. Tato diplomová práce se zabývá tématem zatraktivnění výuky krytosemenných rostlin a usnadněním tvorby příprav na toto téma. Prvním cílem této práce charakterizovat krytosemenné rostliny jako informační podklad pro začínající učitele. Druhý a třetí cíl se zaměřoval na zařazení krytosemenných rostlin v RVP ZV a popis didaktických aspektů výuky botaniky krytosemenných rostlin, jejichž znalost je nepostradatelná při tvorbě a plánování výuky tohoto tématu. Čtvrtý cíl byl orientován na provedení kvalitativního výzkumu, který proběhl formou rozhovorů s učiteli přírodopisu základních škol (případně nižších gymnázií), a jehož výsledky byly vyhodnoceny tematickou analýzou. Posledním cílem práce bylo vytvoření metodického doporučení na základě výsledků šetření. Z výsledků vyplývá, že i přes neoblíbenost krytosemenných rostlin, skrývá toto téma velký potenciál, zejména při zařazení praktických, badatelských, nebo konstruktivistických metod výuky v kombinaci s využitím vhodných způsobů motivace, například venkovní výuky, multisenzorické učení nebo propojení teorie s běžným životem žáků. Metodické doporučení...
The botany of angiosperms is considered one of the less popular topics in natural science education. Combined with the challenges of the early years of teaching practice, it poses a significant difficulty for novice teachers. This diploma thesis focuses on making the teaching of angiosperms more engaging and supporting teachers in planning lessons on this topic. The first objective of this thesis was to provide a characterization of angiosperms as an informational resource for beginning teachers. The second and third objectives focused on analysing the representation of angiosperms in the national curriculum (RVP ZV) and describing the didactic aspects essential for planning and delivering effective instruction. The fourth objective involved conducting qualitative research through interviews with natural science teachers at primary schools (or lower secondary schools), with the data analysed using thematic analysis. The final objective was to develop methodological recommendations based on the research findings. The results indicate that although angiosperms are often viewed as an unpopular topic, they offer significant educational potential - especially when practical, inquiry-based, or constructivist teaching approaches are applied. Effective motivational strategies such as outdoor learning,...
