Rozvoj čtenářství v 1. ročníku ZŠ prostřednictvím metod RWCT
Development of reading skills in primary school through RWCT methods
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198581Identifikátory
SIS: 277092
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komberec, Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rozvoj čtenářství, čtenářská gramotnost, RWCT, kritické myšlení, čtenářské lekce, primární vzdělávání, vývojová psychologieKlíčová slova (anglicky)
reading development, reading literacy, RWCT, critical thinking, reading lessons, primary education, developmental psychologyDiplomová práce se zaměřuje na rozvoj čtenářství v 1. ročníku základní školy prostřednictvím metod programu RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking). Hlavním cílem je zjistit, zda a jak může začlenění těchto metod přispět k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků, kteří se nacházejí na počátku své čtenářské dráhy. Teoretická část práce definuje klíčové pojmy, jako jsou čtenářství, čtenářská gramotnost, čtenářské dovednosti a metody RWCT. Opírá se o poznatky z oblasti vývojové psychologie dětí mladšího školního věku a popisuje, jak jejich kognitivní schopnosti ovlivňují vnímání textu a práci s ním. Praktická část je založena na smíšeném výzkumném designu a realizována ve dvou paralelních třídách 1. ročníku. V experimentální třídě A byly během několika měsíců zařazeny RWCT metody v rámci osmi tematických čtenářských lekcí vycházejících z knihy Knihožrouti. V kontrolní třídě B probíhala výuka tradičním způsobem bez použití RWCT metod. Výzkum kombinoval dotazníkové šetření mezi rodiči, pretest, posttest, pozorování a rozhovory s vyučujícími. Výsledky ukazují, že žáci ve třídě A prokazovali větší míru samostatnosti, tvořivosti, zájmu o čtení, schopnosti pracovat s textem, vyjadřovat se a přemýšlet nad souvislostmi. Práce dokládá, že RWCT metody mají potenciál efektivně podpořit čtenářství a...
This thesis focuses on the development of reading skills in first-grade primary school pupils through the use of methods from the RWCT program (Reading and Writing for Critical Thinking). The main aim is to explore whether and how the implementation of these methods can contribute to the development of reading literacy in early readers. The theoretical part defines key terms such as reading, reading literacy, reading skills, and RWCT methods. It draws on findings from developmental psychology to describe how young learners' cognitive abilities influence their perception of and interaction with texts. The empirical part is based on a mixed-method research design and was conducted in two parallel first-grade classes. In the experimental class (Class A), RWCT methods were incorporated into eight structured reading lessons based on the children's book Knihožrouti over the course of several months. In the control class (Class B), reading instruction followed a traditional format without the use of RWCT strategies. The research combined a parent questionnaire, a pre-test, a post-test, classroom observation, and interviews with the teachers. The findings indicate that pupils in Class A demonstrated higher levels of independence, creativity, interest in reading, ability to work with texts, express their...
