Postoje učitelů k nadaným žákům na 1. stupni základních škol
Teachers' Attitudes Towards Gifted Pupils in Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198568Identifikátory
SIS: 278765
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krčmářová, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nadaní žáci, postoje učitelů, identifikace nadání, třídní klimaKlíčová slova (anglicky)
Gifted Pupils, Teachers' Attitudes, Identification of Giftedness, Classroom ClimateDiplomová práce se zabývá postoji učitelů k nadaným žákům a jejich vzdělávacím potřebám na 1. stupni základních škol. Toto téma je momentálně frekventovaně řešené, avšak stále upozaděné tématy zabývajícími se žáky s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce je analyzovat a popsat, jaký postoj mají učitelé k nadaným žákům a jejich vzdělávacím potřebám, a jaký je rozdíl mezi přístupem učitelů na běžné základní škole a základní škole specializované na vzdělávání nadaných. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení definic a pojmu nadání, společně s přidruženými pojmy, a také charakteristice nadaných žáků, legislativnímu vymezení, identifikaci a v závěrečné kapitole právě postojům a přístupům učitelů ke vzdělávání nadaných žáků. Empirická část je věnována kvalitativnímu výzkumu, konkrétně případové studii, kdy hlavní metodou sběru dat byly polostrukturované rozhovory s respondenty, doplněné analýzou školních dokumentů. Výzkumný vzorek byl tvořen učiteli a školní speciální pedagožkou, případně ve druhém případě koordinátorkou péče o mimořádně nadané žáky na dvou typech běžných státních základních škol. K analýze dat byla využita metoda otevřeného kódování a tematická analýza. Data byla následně interpretována a komparována. Výsledky poukázaly na rozdíly v postojích a přístupech k...
The thesis deals with teachers' attitudes towards gifted pupils and their educational needs in primary schools. This topic is currently frequently addressed; however, it remains overshadowed by issues concerning pupils with other special educational needs. The aim of the thesis is to analyze and describe the attitudes of teachers towards gifted pupils and their educational needs, as well as to explore the differences in approach between teachers at regular primary school and those at primary school specialized in the education of gifted pupils. The theoretical part of the thesis focuses on defining the concept of giftedness, along with related terms, and characterizing gifted pupils, including legislative frameworks, identification processes, and-within the final chapter-teachers' attitudes and approaches to the education of gifted pupils. The empirical part is devoted to qualitative research, specifically a case study, in which the main data collection method was semi-structured interviews with respondents, supplemented by the analysis of school documents. The research sample consisted of teachers and a school special education teacher, or in the second case, a coordinator for the education of exceptionally gifted pupils at two types of regular public primary schools. For data analysis, the...
