Učitelé primárních škol v závěru své kariéry
Primary school teachers at the end of their career
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198564Identifikátory
SIS: 273920
Kolekce
- Kvalifikační práce [20513]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šejnohová, Kristýna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Učitelé primárních škol, kariérní motivace, syndrom vyhoření, další vzdělávání, profesní rozvoj učitelů, podpora ve škole, dotazníkKlíčová slova (anglicky)
Primary school teachers, career motivation, burnout syndrome, continuing education, professional development of teachers, support in school, questionnaireUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta Katedra primární a preprimární pedagogiky Jméno a příjmení: Ing. Alena Bednářová Název práce: Učitelé primárního stupně v závěru své kariéry Typ práce: Diplomová práce Vedoucí práce: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. Studijní program: Učitelství pro 1. stupeň základní školy Rok obhajoby: 2025 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá profesním životem učitelů prvního stupně základních škol ve věku 55 let a více. Jejím hlavním cílem je prozkoumat a analyzovat specifika učitelské profese v závěru kariéry, identifikovat klíčové problémy a výzvy, kterým tito pedagogové čelí, a zjistit, jak jejich věk a profesní zkušenosti ovlivňují výuku. Pozornost je věnována také faktorům, které je motivují k setrvání v profesi, jejich vztahu k učitelskému povolání a oblastem, kde by ocenili větší podporu. Práce zároveň nabízí konkrétní návrhy opatření, která se na základě výzkumu ukázala jako nejvíce přínosná a potřebná z pohledu samotných respondentů. Výzkum využívá smíšený design, jehož hlavním nástrojem bylo dotazníkové šetření, do kterého se zapojilo 513 respondentů z celé České republiky. Dotazník kombinoval uzavřené a otevřené otázky, jejichž odpovědi byly analyzovány prostřednictvím deskriptivní statistiky a tematické analýzy. Výsledky ukazují, že starší učitelé čelí především...
Charles University, Faculty of Education Department of Primary and Pre-primary Education Name and surname: Ing. Alena Bednářová Title of thesis: Primary School Teachers at the End of Their Careers Type of thesis: Diploma Thesis Thesis supervisor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. Study programme: Teacher Training For Primary Schools Year of defence: 2025 ABSTRACT This thesis focuses on the professional life of primary school teachers aged 55 and over. Its main aim is to explore and analyse the specifics of the teaching profession at the end of teachers' careers, to identify the key problems and challenges they face, and to determine how their age and professional experience influence their teaching practice. Attention is also paid to the factors that motivate them to remain in the profession, their relationship to teaching as a vocation, and the areas in which they would welcome greater support. The thesis also offers specific proposals for measures that, based on the research, were identified as the most beneficial and necessary from the respondents' perspective. The research follows a mixed-methods design, with a questionnaire survey as its main tool. A total of 513 respondents from across the Czech Republic participated in the survey. The questionnaire combined closed and open-ended questions, and the...
