Výzvy, obavy a připravenost začínajících mladých třídních učitelů na 1. stupni ZŠ
The challenges, concerns, and preparedness of novice young class teachers in the primary level of elementary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198529Identifikátory
SIS: 270487
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Frkalová, Nikola
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Výzvy, obavy, učitel, začínající učitel, třídní učitel, 1. stupeň základní školy, připravenost, třídnictvíKlíčová slova (anglicky)
Challenges, concerns, teacher, novice teacher, classroom teacher, primary-school, readiness, classroom managementDiplomová práce se zabývá výzvami, obavami a připraveností začínajících třídních učitelů do věku 30 let, kteří mohou čelit výzvám, jako jsou plánování výuky, komunikace s žáky, správa času nebo osobní a profesní rozvoj. Kromě výzev čelí také nejrůznějším obavám, a to zejména správou třídy, komunikací s rodiči nebo hodnocením žáků. Práce je rozdělena na části teoretickou a výzkumnou. Teoretická část se zabývá prvním stupněm základní školy a důležitostí role třídního učitele. Dále vymezuje začínajícího mladého třídního učitele a zabývá se Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství, který je v dnešních dnech velmi diskutovaný. Zaměřuje se také na srovnání přípravy učitelů v Kanadě, Irsku a Austrálii. V posledních dvou kapitolách jsou popsány konkrétní výzvy a obavy, které byly vybrány na základě diskuse fokusní skupiny. Výzkumné šetření bylo realizováno kvalitativní metodou zaměřenou na začínající mladé třídní učitele. Pro provedení výzkumného šetření byla použita výzkumná metoda diskuse s fokusní skupinou a dotazníkové šetření. Výsledky výzkumného šetření ukazují, že začínající mladí třídní učitelé se při nástupu do své profese necítili dostatečně připraveni a čelí výzvám a obavám, které jsou blíže popsány v práci. Na základě analýzy dat autorka navrhuje doporučení pro zmírnění těchto...
The diploma thesis is focused on the issue challenges, concerns and readiness of beginning young classroom teachers up to the age of 30, who may face challenges such as lesson planning, communication with primary-school pupils, time management or personal and professional development. In addition, young classroom teachers face concerns, namely classroom management, communication with parents or pupils assessment. The thesis is divided into theoretical and research parts. The theoretical part deals with the first stage of primary school and the importance of the role of the class teacher. It also defines the beginning young class teacher and deals with the Competency Framework for Graduate Teachers, which is much debated nowadays. It also focuses on a comparison of teacher preparation in Canada, Ireland and Australia. The last two chapters describe specific challenges and concerns that were selected based on focus group discussions. The research inquiry was conducted using a qualitative-quantitative method, focusing on beginning young classroom teachers. Qualitative research method of focus group discussion and quantitative questionnaire survey were used to conduct the research investigation. The result of the study reveal that of beginning young classroom teachers did not feel adequately prepared...
