Rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků se specifickými poruchami učení v pátém ročníku základní školy
Development of reading literacy in students with specific learning disabilities in the fifth grade of elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198528Identifikátory
SIS: 271433
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtenářská gramotnost, rozvoj, specifické poruchy učení, metody RWCT, základní vzdělávání, akční výzkumKlíčová slova (anglicky)
literacy, development, specific learning disabilities, RWCT methods, elementary education, action researchDiplomová práce se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím přístupu využívající RWCT metody. Cílem práce je zjistit, zda aplikovaný přístup inspirovaný programem RWCT rozvíjí u žáků se specifickými poruchami učení motivaci a porozumění čtenému. K ověření, zda aplikovaný přístup rozvíjí u vybrané skupiny žáků motivaci a porozumění čtenému, byly vytvořeny pracovní listy. Teoretická část se zaměřuje na vymezení specifických poruch učení, čtenářské gramotnosti, specifik čtenářské gramotnosti u žáků s poruchami učení a představuje teoretický rámec programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, který byl realizován designem akčního výzkumu. Výzkumná data byla získávána prostřednictvím pozorování, analýzy písemných výstupů žáků a polostrukturovaných rozhovorů s učiteli. Výsledky výzkumu ukazují, že přístup inspirovaný programem RWCT je vhodný pro rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků se specifickými poruchami učení. Dle výsledků lze konstatovat, že aplikovaný přístup inspirovaný programem RWCT rozvíjí motivaci a porozumění čtenému u vybrané skupiny žáků. KLÍČOVÁ SLOVA čtenářská gramotnost, rozvoj, specifické poruchy učení, metody RWCT, základní vzdělávání, akční výzkum
The thesis focuses on the development of reading literacy through an RWCT approach. The aim of the thesis is to investigate whether an applied approach inspired by the RWCT programme develops motivation and reading comprehension in pupils with specific learning difficulties. Worksheets were created to test whether the applied approach develops motivation and reading comprehension in a selected group of pupils. The theoretical part focuses on the definition of specific learning disabilities, reading literacy, the specifics of reading literacy in pupils with learning disabilities and presents the theoretical framework of Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT) programme. The practical part includes qualitative research, which was carried out through an action research design. Research data was collected through observation, analysis of pupils' written output and semi-structured interviews with teachers. The research findings show that the RWCT-inspired approach is appropriate for developing literacy skills in pupils with specific learning disabilities. According to the results, it can be concluded that the applied approach inspired by the RWCT programme develops motivation and reading comprehension in a selected group of pupils. KEYWORDS literacy, development, specific learning disabilities,...
