Didaktické pomůcky v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠ
Didactic materials in music lessons at first level of primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198520Identifikátory
SIS: 266138
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hons, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hudební výchova, didaktická pomůcka, didaktický prostředek, hudební didaktická pomůcka;1. stupeň ZŠ, hudební schopnosti a dovednosti, metodická tabulkaKlíčová slova (anglicky)
Music education, didactic material, didactic equipment, musical didactic materiál, 1st grade of elementary school, musical abilities and skills, methodological tableHudební výchova je nepostradatelným vyučovacím předmětem na základní škole. Ne vždy se nám ale povede zaujmout žáky a vzdělávat je atraktivně tak, jak bychom chtěli. Cílem práce je zjistit, jaké hudební pomůcky učitelé na 1. stupni ZŠ používají a preferují a jaký mají tyto pomůcky vliv na žáky. Součástí práce je tvorba vlastních hudebních pomůcek a také návrh metodické tabulky s doporučením vhodných pomůcek pro jednotlivé ročníky. Teoretická část vymezuje pojmy didaktická pomůcka, didaktický prostředek a hudební didaktická pomůcka. Zabývá se také klasifikací hudebních pomůcek a jejich historickým vývojem. Praktická část využívá dotazníkové šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ, jehož cílem je analyzovat míru a způsob využívání hudebních pomůcek ve výuce. Dále obsahuje vytvořené didaktické pomůcky a jejich následné ověření v praxi. Na základě těchto pomůcek je sestavena metodická tabulka doporučující vhodné pomůcky pro jednotlivé ročníky.
Music education is an indispensable subject in primary school. But we don't always succeed in engaging students and educating them in an attractive way as we would like. The aim of the work is to find out what musical materials teachers at the 1st level of primary school use and prefer and what effect these aids have on pupils. The work also includes a proposal for a methodological table with recommendations for suitable aids for individual grades and the creation of own musical materials. The theoretical part defines the terms didactic material, didactic means and musical didactic material. It also deals with the classification of musical materials and their historical development. The practical part uses a questionnaire survey among teachers of the first level of elementary schools, the aim of which is to analyze the extent and method of using musical aids in teaching. It also contains the created didactic aids and their subsequent verification in practice. Based on these aids, a methodological table is compiled recommending suitable aids for individual grades.
