Canisterapie ve školním prostředí
Canistherapy in the school environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198518Identifikátory
SIS: 264645
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valentová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
canisterapie, školní prostředí, klima třídy, žáciKlíčová slova (anglicky)
canine-assisted interventions, school environment, classroom climate, pupilsTato diplomová práce se zaměřuje na využití canisterapie ve školním prostředí, přičemž jejím hlavním cílem je prozkoumat přínosy, limity a podmínky její implementace z pohledu odborníků z praxe. Canisterapie je forma zooterapie, při níž pes pod vedením svého psovoda cíleně působí na klienta a napomáhá tak jeho psychické i sociální pohodě. V kontextu školního prostředí představuje inovativní a zároveň přirozenou formu podpory žáků, která může pozitivně ovlivnit klima třídy i vzdělávací proces jako celek. Empirická část práce je postavena na kvalitativním výzkumu, který probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů s osmi respondenty aktivně působícími v oblasti canisterapie na školách. Výpovědi účastníků byly zpracovány pomocí tematické analýzy. Cílem bylo zjistit, jaké konkrétní přínosy canisterapie přináší žákům, jaká úskalí její realizaci provázejí a jaké jsou podmínky pro její smysluplné začlenění do školního systému. Z výsledků výzkumu vyplývá, že canisterapie může pozitivně ovlivňovat emoční stabilitu žáků, posilovat jejich motivaci k učení a zlepšovat vztahy mezi spolužáky i mezi žáky a pedagogy. Respondenti se shodují, že pes ve třídě funguje jako přirozený motivační a zklidňující prvek, který pomáhá žákům lépe zvládat zátěžové situace. Na druhé straně však upozorňují na bariéry, jako je...
This thesis focuses on the use of canine-assisted interventions in school settings, aiming to explore their benefits, limitations, and implementation conditions from the perspective of professionals in practice. Canine-assisted intervention refers to a form of animal-assisted support in which a trained dog, accompanied by a handler, provides targeted assistance to individuals to enhance their psychological and social well-being. In educational contexts, it represents an innovative yet natural form of support for students, with the potential to positively influence classroom climate and the overall educational process. The empirical part of the thesis is based on qualitative research, conducted through semi- structured interviews with eight participants who are actively involved in canine-assisted interventions in schools. The data were analyzed using thematic analysis. The research aimed to identify the specific benefits of canine-assisted interventions for students, the challenges associated with its implementation, and the conditions necessary for its meaningful integration into the school system. The findings indicate that canine-assisted interventions can support students' emotional stability, increase their motivation to learn, and improve relationships among classmates and between students...
