Spolupráce mezi školou a rodinou jako významný faktor podporující efektivitu vzdělávání žáků.
Cooperation between school and family as an important factor supporting the effectiveness of pupils' education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198517Identifikátory
SIS: 265203
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šejnohová, Kristýna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
spolupráce, komunikace, rodina, málotřídní škola, komunikační strategie, Začít spolu, partnerstvíKlíčová slova (anglicky)
Cooperation, communication, family, small primary school, communication strategies, Step by step, partnershipDiplomová práce s názvem "Spolupráce mezi školou a rodinou jako významný faktor podporující efektivitu vzdělávání dětí" zkoumá klíčovou roli partnerství mezi školou a rodinou v kontextu vzdělávacího procesu. Teoretická část se zabývá základními pojmy, přičemž zdůrazňuje vzdělávací program Začít spolu. Praktická část zahrnuje výzkum realizovaný na dvou málotřídních školách. Výzkum kombinoval kvantitativní a kvalitativní metody. Dotazníkové šetření, zaměřené na oblasti informovanosti o dětech, komunikace mezi školou a rodinou, spolupráce rodičů na školních aktivitách a očekávání rodičů i pedagogů, poskytlo přehled o přístupech a zkušenostech respondentů. Strukturované rozhovory vedené s pedagogy a rodiči přinesly hlubší vhled do konkrétních problémů, výzev a přínosů spolupráce. Výsledky ukazují, že pravidelná a otevřená komunikace a participativní přístup školy jsou zásadní pro efektivní spolupráci. V komunitní škole byl identifikován model úzkého zapojení rodičů do výuky a vzdělávacího procesu. Výzkum ukazuje, že vzhledem k podobnému typu málotřídní školy je ve veřejné škole doporučeno posílit systematičnost komunikace a rodičovské participace. Výzkum zdůraznil, že překážky, jako je nedostatek času nebo odlišná očekávání, lze překonat pružnějšími formami komunikace a aktivním zapojováním rodičů....
The thesis "Cooperation between school and family as an important factor supporting the effectiveness of pupuls' education" focuses on the key role of cooperation between schools and families in education. The theoretical part explains basic concepts, focusing on the educational program "Step by Step." The practical part includes research conducted at two small elementary schools. This research used both quantitative and qualitative methods. A questionnaire examined areas such as parents' knowledge about their children, communication between school and family, parental involvement in school activities, and expectations of both parents and teachers. Structured interviews with teachers and parents provided deeper insights into specific problems, challenges, and benefits of cooperation. The results show that regular and open communication, along with a participatory approach by the school, is essential for effective cooperation. In a community school, a model of strong parental involvement in teaching and learning was identified. The research suggests that in a similar type of small public school, communication and parental participation should be more systematic. It highlighted that challenges, such as lack of time or differing expectations, can be overcome with flexible communication methods and...
