Třídní management jako prevence rušivého chování žáků na 1. stupni ZŠ
Classroom management as a prevention of disruptive behavior of pupils in the primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198512Identifiers
Study Information System: 265412
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Šejnohová, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
třídní management, rušivé chování, prevence, žáci 1. stupně ZŠ, pedagogický výzkum kázeň, rodinné prostředíKeywords (English)
classroom management, disruptive behaviour, prevention, primary school pupils, pedagogical research, discipline, family environmentDiplomová práce je zaměřena na význam třídního managementu v prevenci rušivého chování žáků na 1. stupni základní školy. Práce vychází z teoretických přístupů k vedení a řízení třídy a jejich aplikací v současné pedagogické praxi. Cílem bylo ověřit účinnost vybraných aspektů a strategií třídního managementu v prostředí konkrétní třídy. Byl proveden akční pedagogický výzkum v páté třídě vybrané pražské školy a empirické pozorování v dalších třech pátých třídách a jedné čtvrté třídě, které bylo doplněno rozhovory s třídními učiteli vybraných tříd a výchovnou poradkyní pro 1. stupeň ZŠ na téže škole. Kvalitativní přístup k výzkumu umožnil hlubší pochopení procesů a souvislostí spojených s třídním managementem a jeho vlivem na rušivé chování žáků. Poskytl příležitost analyzovat konkrétní situace prostřednictvím akčního výzkumu, pozorování a rozhovorů, což vedlo k získání komplexního obrazu a praktických poznatků aplikovaných strategií. Díky tomu bylo možné splnit cíl práce. Výsledky práce potvrzují význam třídního managementu v redukci rušivé chování a jeho vliv na atmosféru ve třídě. Práce klade důraz na využití pozitivního posilování, důsledné nastavení pravidel, aktivní zapojení žáků do procesu třídního managementu a klíčovou úlohu učitele při vedení a organizaci třídy. KLÍČOVÁ SLOVA třídní...
The thesis focuses on the importance of classroom management in the prevention of disruptive behaviour of pupils in primary school. The thesis is based on theoretical approaches to classroom management and their application in contemporary pedagogical practice. The aim was to test the effectiveness of selected aspects and strategies of classroom management in a specific classroom setting. Action pedagogical research was carried out in a fifth grade classroom of a selected Prague school and empirical observation in three other fifth grade classrooms and one fourth grade classroom, which was supplemented by interviews with the classroom teachers of the selected classrooms and the educational counsellor for the first grade of primary school at the same school. The qualitative approach to the research enabled a deeper understanding of the processes and contexts associated with classroom management and its impact on disruptive student behaviour. It provided the opportunity to analyse specific situations through action research, observations and interviews, leading to a comprehensive picture and practical insights of applied strategies. This made it possible to meet the aim of the thesis. The results of the thesis confirm the importance of classroom management in reducing disruptive behaviour and its...
