Genetický princip v německé didaktice matematiky a v Hejného metodě
The genetic principle in German didactics of mathematics and in Hejný method
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198498Identifikátory
SIS: 257217
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janda, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
genetický princip, Hejného metoda, Otto Toeplitz, Gert Schubring, Vít Hejný, Milan Hejný, genetická paralela, Teorie generických modelůKlíčová slova (anglicky)
genetic principle, Hejný method, Otto Toeplitz, Gert Schubring, Vít Hejný, Milan Hejný, Method of Genetic Parallel, Theory of Generic ModelsCílem práce je teoretické srovnání dvou přístupů k didaktice matematiky, a sice německého genetického principu a české Hejného metody. Práce je orientována teoreticky. Nejprve analyzuji několik děl, která popisují východiska zmíněných metod, a také dvě učebnice matematické analýzy, které jsou napsány podle jejich zásad. Podrobně pak píši o shodnostech a odlišnostech genetického principu a Hejného metody. V práci docházím k závěru, že společným rysem obou přístupů je využití tzv. genetické paralely, tedy přesvědčení, že myšlenkový vývoj žáka při výuce matematiky by měl být posuzován v kontextu historického vývoje matematiky v lidských dějinách. Genetický princip i Hejného metoda také shodně akcentují výchovné cíle výuky matematiky. Velmi podobné jsou rovněž obsahy analyzovaných učebnic: Obě pojednávají dříve o integrálu, nežli o derivaci, obě kladou důraz na vysvětlení konceptu určitého integrálu a obě marginalizují vyšetřování průběhu funkce. Za hlavní rozdíl mezi metodami považuji odlišné stanovení didaktických priorit. Ukazuji, že genetický princip vychází výhradně z genetické paralely, zatímco Hejného metoda upřednostňuje výchovné cíle, přičemž genetickou paralelu (v podobě Teorie generických modelů) využívá jen jako jeden z nástrojů. Na základě analýzy vyslovuji tezi, že Hejného metoda je...
The thesis deals with the comparison of two approaches to mathematics didactics, namely the German genetic principle and the Czech Hejný method. The thesis is theoretically oriented. First, I analyze several works that describe the starting points of the mentioned methods, as well as two textbooks of mathematical analysis that are written according to these principles. Then I write in detail about the similarities and differences between the genetic principle and the Hejný method. In the thesis, I conclude that a common feature of both approaches is the use of the so-called Method of Genetic Parallel, i.e. the belief that the intellectual development of the student in mathematics should be assessed in the context of the historical development of mathematics in human history. The genetic principle and the Hejný method also equally emphasize the upbringing goals of mathematics teaching. The analyzed textbooks are also very similar: Both deal first with the integral and then with the derivative, both emphasize the explanation of a definite integral, and both marginalize analyzing a function with its derivative. I consider the main difference between the methods to be the different determination of didactic priorities. I show that the genetic principle is based solely on Method of Genetic Parallel,...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Kompetence lídra změny ve vzdělávání na příkladu Hejného metody výuky matematiky
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMátlová, Markéta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 23. 5. 2017Název práce: Kompetence lídra změny ve vzdělávání na příkladu Hejného metody výuky matematiky Autor: Bc. & Bc. Markéta Mátlová Vedoucí práce: doc. PhDr. Jana Marie Šafránková, CSc. Diplomová práce se zabývá problematikou ... -
Miloslav Hejný, sochařské a kreslířské dílo 1956 - 1972 - pokus o zasazení do kontextu.
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHejný, Kryštof (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 7. 9. 2017Život a dílo akademického sochaře Miloslava Hejného (1925 - 2013) dosud nebylo celistvě probádáno nebo jinak literárně zpracováno. Tato práce představuje první pokus o sumarizaci první poloviny tvůrčího života neznámého ... -
Porovnání metod výuky matematiky se zaměřením na geometrii
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOStříbrná, Eliška (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 23. 5. 2018Cílem této diplomové práce je pozorovat, charakterizovat a reflektovat dvě nejznámější metody výuky matematiky - metodu tzv. klasickou a metodu podle profesora Hejného na příkladu dvou učitelů druhých tříd základní školy ...
