Možnosti využití herbáře v biologickém semináři na gymnáziu
Possibilities of Using a Herbarium in a High School Biology Seminar
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198494Identifikátory
SIS: 256578
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nejedlý, Adam
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
herbář, lisování, výuka, gymnázium, seminář, mikrovlnná troubaKlíčová slova (anglicky)
herbarium, pressing, teaching, gymnasium, seminar, microwave ovenPráce shrnuje dosavadní poznatky o herbářování rostlin a jejich částí. Popisuje, jak postupovat při práci, jak určit jednotlivá kritéria sbíraného materiálu přes samotný sběr rostlin a jejich částí provede nás různými technikami lisování až po vytváření samotných herbářových položek. Práce se také dotýká historie herbářování, tvorby herbářů a také se dotýká kurikulárních dokumentů, kde se zaměřuje na zmínky o využívání herbářů ve výuce. V práci budou taktéž představeny jednotlivé výukové metody, které byly poté využity v navrženém výukovém bloku. Cílem práce je připravit a zrealizovat výukový blok, který začleňuje herbářování a práci s rostlinnými vzorky do výuky nejen středních škol, ale i škol základních. Výzkumná část práce se zaměřuje na postoje studentů k ochraně přírody k tvorbě herbářových kolekcí a k praktickým aktivitám pomocí dotazníkového šetření. Úkolem je pozorovat a zaznamenat změnu v postojích po absolvování výukového bloku a tuto změnu vyhodnotit. V neposlední řadě bude v práci představena a vyhodnocena zpětná vazba získaná od žáků, kteří absolvovali výukový blok. klíčová slova: herbář, lisování, výuka, gymnázium, seminář, mikrovlnná trouba
This thesis summarizes the current knowledge on plant herbarium practices and the preservation of plant parts. It outlines the procedures involved in working with plant specimens, including the identification of collection criteria, the process of collecting plants and their parts, various pressing techniques, and the creation of herbarium specimens. The thesis also touches upon the history of herbarium development and discusses relevant curricular documents, focusing on references to the use of herbariums in education. Additionally, the work introduces several teaching methods, which were subsequently applied within the proposed educational module. The main aim of the thesis is to design and implement an educational module that incorporates herbarium techniques and work with plant samples into teaching at both primary and secondary school levels. The research part of the thesis focuses on students' attitudes towards nature conservation, herbarium collection, and hands-on learning activities, assessed through a questionnaire survey. The goal is to observe and document any changes in these attitudes following the educational module and to evaluate them accordingly. Lastly, the thesis presents and analyses feedback from students who participated in the module. key words: herbarium, pressing,...
