Využití interaktivních tabulí ve vyučovacích hodinách na 1. st. ZŠ
Use of interactive whiteboards in primary education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198312Identifikátory
SIS: 277603
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Leipert, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
základní škola, učitel, interaktivní tabule, interaktivní výukaKlíčová slova (anglicky)
primary education, teacher, interactive whiteboard, interactive teachingTato diplomová práce se zabývá využitím interaktivních tabulí ve výuce na 1. stupni základních škol. Cílem této práce je zmapovat, jak učitelé vnímají efektivitu zapojení interaktivních tabulí do výuky, jaké digitální nástroje mají k dispozici a jakým způsobem získávají či vytvářejí své vlastní výukové materiály. V teoretické části se práce zaměřuje na obecné informace ohledně digitálních technologií ve vzdělávání, roli interaktivních tabulí ve výukovém procesu, jednotlivým typům tabulí, jejich přínosech a limitech. Stejně tak se věnuje současnému kontextu rozvoje digitálních kompetencí učitelů a žáků. V praktické části je použit kvantitativně-kvalitativní výzkum zahrnující dotazníkové šetření mezi učiteli 1. stupně základních škol a je doplněn o hloubkový rozhovor. Pro dotazníkové šetření byli osloveni prvostupňoví učitelé napříč ČR. Tento výzkum ukazuje, že interaktivní tabule je vnímána jako efektivní nástroj pro zvyšování motivace, názornosti a také zapojení žáků. Tabule dle výzkumu jsou přínosem zejména v možnosti obohacení výuky o vizuální, pohybové a interaktivní prvky. Tabule jsou však spojené s výzvami, kterým musí učitelé čelit. Jedná se například o časovou náročnost příprav a rozdílnou úroveň technických dovedností a zázemí škol. Mezi nevýhody patří také jejich poruchovost. Pozornost je...
This diploma thesis deals with the use of interactive whiteboards in teaching at the first level of primary schools. The aim of this work is to map how teachers perceive the effectiveness of including interactive whiteboards in teaching, what digital tools they have at their disposal and how they obtain or create their own teaching materials. The theoretical part of the work focuses on general information about digital technologies in education, the role of interactive whiteboards in the teaching process, their benefits and limits. It also addresses the current context of the development of digital competences of teachers and pupils. The practical part uses quantitative-qualitative research including a questionnaire survey among teachers at the first level of primary schools and a complementary in-depth interview. The research shows that interactive whiteboards are perceived as an effective tool for increasing motivation, clarity and involvement of pupils. According to the research, whiteboards are beneficial especially in the possibility of enriching teaching with visual, movement and interactive elements. However, whiteboards are associated with challenges that teachers have to face. These include, for example, the time-consuming preparation and the different level of technical skills and...
