Zlepšování metakognitivních schopností žáků při řešení slovních úloh prostřednictvím nedokončených strategií
Improving students' metacognitive abilities in solving word problems through unfinished strategies
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198297Identifikátory
SIS: 267291
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slezáková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
slovní úloha, strategie řešení slovní úlohy, metokognitivní schopnosti, slovní úlohy typu nedokončené strategieKlíčová slova (anglicky)
word problem, strategy for solving a word problem, metacognitive abilities, word problems of the unfinished strategy typeTato práce popisuje obecně slovní úlohy a úskalí jejich řešení u žáků základní školy. Zabývá se možnostmi využití metakognice pro jejich úspěšné řešení. V empirické části vychází z projektu Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol který poskytl modelové úlohy pro experimentální výuku. U žáků 5.třídy jsem zrealizovala výuku pěti úloh typu nedokončené strategie, jejichž žákovská řešení včetně návazné úlohy zde podrobně rozebírám a komentuji. Na základě tohoto materiálu sleduji oblíbenost strategií u různých typů žáků, specifika práce ve dvojicích i dopad na žáky s časovým odstupem. Popisuji rozvíjení metakognitivních dovedností žáků, potenciál, který metakognice poskytuje žákům včetně rizik jejího uplatnění. Zamýšlím se také nad přínosem pro svou učitelskou profesi a možnosti, jak učitel může vést žáky k přemýšlení o vlastním učení. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úloha, strategie řešení slovní úlohy, metakognitivní schopnosti, slovní úlohy typu nedokončené strategie
This work, in general, provides an overview of word problems and the challenges that primary school students have to face when solving them. It explores the potential of metacognition in making their solution possible. The empirical part is based on the project Support of the Integration of Mathematical, Reading and Language Literacy in Primary School Pupils, which provided sample problems for experimental teaching. With fifth-grade students, I conducted lessons in sets of five problems with the incomplete strategy approach. I analyze and comment in detail on students' solutions, including follow-up tasks. Based on this material, I examine the popularity of different strategies by different kinds of students, the specifics of working in pairs, and the long-term influence on students. I describe the development of students' metacognitive skills, the benefit that metacognition can bring them, as well as the risks associated with its application. I also think about what it implies for my teaching profession and explore ways teachers can guide students to think about their own learning. KEYWORDS word problem, strategy for solving a word problem, metacognitive abilities, word problems of the unfinished strategy type
