Prožívání nástupu na VŠ u studujících s PAS
Experiencing the transition to university for students with ASD
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198279Identifikátory
SIS: 272813
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štech, Stanislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
poruchy autistického spektra (PAS), nástup na VŠ, studující s PAS, rodiče jedinců s PAS,vysokoškolské studiumKlíčová slova (anglicky)
autism spectrum disorder (ASD), transition to university, students with ASD, parentsof individulas with ASD, university studiesTato bakalářská práce se věnuje tranzici na vysokou školu u studujících s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem práce je prozkoumat, jak studující s PAS prožívají nástup na vysokou školu a zjistit, jak rodiče studujících s PAS vnímají tento proces. Tato práce si také klade za cíl zjistit, co konkrétně je pro studující náročné a co jim je podporou při studiu. Teoretická část se zaměřuje na poruchy autistického spektra, rodičovství a tranzici na vysokou školu u studujících s PAS. Empirická část popisuje průběh celého kvalitativního výzkumu od stanovení výzkumného problému, cíle a otázek, výběru participantů, metody sběru dat, průběhu sběru dat, metody analýzy dat až k výsledkům práce. Výzkumný soubor je tvořen studujícími s PAS a jedním z jejich rodičů. Do výzkumu se zapojilo 8 respondentů, tedy 4 dvojice. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a analyzována pomocí tematické analýzy. Ze získaných dat vyplynulo pět témat: PAS, silný zájem o obor, sociální život, překážky a podpora. Studující s PAS čelí mnoha překážkám, nejčastěji se jedná o obtíže v komunikaci. Oblast sociálního života je pro studující obzvlášť náročná, někteří studující zažívají pocity osamění. S těmito obtížemi studujícím často pomáhají rodiče, kteří jsou vnímáni jako velký zdroj podpory. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy...
This bachelor's thesis focuses on the transition to higher education among students with autism spectrum disorder (ASD). The aim of the thesis is to explore how students withASD experience the transition to university and to explore how parents of students with ASD perceive this process. This thesis also aims to find out what specifically is challenging for students and what supports them through their studies. The theoretical part focuses on autism spectrum disorders, parenting, and the transition to university for students with ASD. The empirical part describes the entire process of the qualitative research from the statement of the research problem, objectives and questions, selection of participants, data collection methods, data collection process, data analysis methods, to the results of the thesis. The research sample consists of students with ASD and one of their parents. Eight respondents, i.e. four pairs, participated in the research. Data was collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. Five themes emerged from the data: ASD, strong interest in the field of study, social life, obstacles and support. Students with ASD face numerous challenges, the most common being communication difficulties. The area of social life is particularly challenging for...
