Domácí vzdělávání v České republice: Případová studie a pohled z perspektivy učitelů základních škol
Homeschooling in the Czech Republic: a case study and the perspective of primary school teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198268Identifikátory
SIS: 271035
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Richterová, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
domácí vzdělávání, individuální vzdělávání, legislativní úprava, vzdělávací systém, komparativní analýzaKlíčová slova (anglicky)
Homeschooling, Individualized education, Legislative framework, Educational system, Comparative analysisTato diplomová práce se zabývá problematikou individuálního vzdělávání (IV) v České republice, konkrétně zkušenostmi s podporou školy doma vzdělávaných žáků a průběhem pololetního přezkoušení. Teoretická část přináší detailní pohled na problematiku individuálního vzdělávání od definice vlastního pojmu, specifik rodin vzdělávajících děti doma, průběhu IV, výsledků žáků v IV, přes historii domácího vzdělávání jak ve světě, tak v ČR. Součástí je i komparace přístupů k IV v sousedních státech ČR, tedy v Německu, Polsku, Rakousku a na Slovensku. Vlastní výzkumná část je zaměřena na zodpovězení těchto výzkumných otázek: Jak probíhá podpora poskytovaná školou v rámci individuálního vzdělávání? Jakým způsobem probíhá pololetní přezkoušení žáků v individuálním vzdělávání? Výzkum je založen na případové studii sestávající se z hloubkových rozhovorů s rodinou vzdělávající děti doma a dotazníkového šetření mezi učiteli kmenové školy těchto dětí. Výsledky odhalily specifika spolupráce rodiny se školou a průběh pololetního přezkoušení. Jsou zde popsány potřeby a představy rodiny a jakým způsobem jsou naplňovány, prostřednictvím podpory pedagogů. Zároveň jsou detailně popsány metody používané při pololetním přezkoušení, způsoby hodnocení a poskytovaná zpětná vazba učitelů. Práce přináší komplexní pohled na...
This thesis is concerned with the issue of individual education (IE) in the Czech Republic, specifically with the experiences with the school support of homeschooled pupils and the process of the midterm examination. The theoretical part provides detailed insight into the issue of individual education covering the terminology, specifics of the homeschooling families, the process of IE, the results of the pupils of IE, through the history of homeschooling worldwide as well as in the Czech Republic. The comparison of approaches to IE in the neighbouring states of the Czech Republic, ie. Germany, Poland, Austria and Slovakia is included. The empiric part is focused on answering these research questions: How is individual education provided with the support from the school? How is the process of midterm examination of the pupils of individual education organized? The research is based on a case study consisting of in-depth interviews with a homeschooling family and of a questionnaire construction conducted with the teachers from the school the pupils are based in. The results revealed the specifics of the cooperation of the family with the school and the process of the midterm examination. The needs and the expectations of the family and how they are fulfilled by the support of the educators are...
