Jsme vyloučeni i v češtině?: porovnání jazyka žáků dvou základních škol
Are We Excluded Even in Czech Language?: A Comparison of the Language of Pupils in Two Primary Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198253Identifiers
Study Information System: 265888
Collections
- Kvalifikační práce [19960]
Author
Advisor
Referee
Vlčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
český jazyk, sociálně vyloučená oblast, základní škola, případová studie, komparaceKeywords (English)
Czech language, socially excluded location, elementary school, case study, comparisonZávěrečná diplomová práce na téma "Jsme vyloučeni i v češtině?: porovnání jazyka žáků dvou základních škol" se zabývá problematikou sociálního vyloučení na jedné konkrétní základní škole v česko-polské příhraniční oblasti postižené sociálním vyloučením. Prostřednictvím případové studie zkoumá, jaké úrovně dovednosti v užívání českého jazyka tamní žáci sedmého a osmého ročníku dosáhli a porovnává je vůči kontrolní základní škole ze stejné oblasti, jež však sociálním vyloučením není zasažena. Diplomová práce je pojata jako práce teoreticko-empirického rázu. Teoretická část se zabývá problematikou sociálního vyloučení a sociálně vyloučených lokalit, pokračuje pojednáním o výuce českého jazyka na základních školách s důrazem na slohovou výchovu a jako poslední pojednává o zákonitostech kognitivního vývoje žáka II. stupně základní školy a s tím související dopad na rozvoj jeho řečových dovedností. Empirická část je poté pojata jako exploratorní případová studie opřena o obsahovou analýzu 81 žákovských prací ze dvou základních škol. Námi zjištěné výsledky poté mohou sloužit jako podklad pro další výzkumné práce nejen čistě pedagogického zaměření, případně mohou posloužit jako prostředek pro lepší reflexi vlastní pedagogické praxe učitelské veřejnosti, která poté může posloužit jako připomínka o...
his diploma thesis entitled "Are we excluded even in Czech language?: a comparison of the language of pupil in two primary school" deals with the issue of social exclusion in one particular primary school in the Czech-Polish border area affected by social exclusion. Through a case study, it examines the level of proficiency in the use of the Czech language attained by the seventh and eighth grade pupils there and compares them to a control primary school in the same area, which is not affected by social exclusion. This thesis is conceived as a theoretical-empirical work. The theoretical part deals with the issue of social exclusion and socially excluded localities, continues with a discussion of the teaching of Czech language in primary schools with an emphasis on style education and, in the last part, it discusses the laws of cognitive development of a pupil of the second stage of primary school and the related impact on the development of pupil's speech and writing skills. The empirical part is then constructed as an illustrative case study based on a content analysis of 81 pupils' papers from two primary schools. Our findings can then serve as a basis for further research work not only of a purely pedagogical orientation, or they can serve as a means for better reflection on the teachers' own...