Loterijní prvky, rizikové sázení a mikrotransakce v digitálních hrách zaměřených na děti a mladistvé
Lottery elements, risk betting and microtransactions in digital games aimed at children and adolescents
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198215Identifikátory
SIS: 276015
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prokop, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mikrotransakce, virtuální předměty, digitální hry, loot boxy, hazardníhraní, děti a mládežKlíčová slova (anglicky)
Microtransactions, virtual items, digital games, loot boxes, gambling,children and youthTato diplomová práce zkoumá fenomén mikrotransakcí v digitálních hrách se zaměřením na dětskou a adolescentní populaci. Cílem je poskytnout komplexní pohled na tuto problematiku, seznámit čtenáře se základními pojmy související s hraním a mikrotransakcemi, a prozkoumat různé typy mikrotransakcí, které se v digitálních hrách vyskytují, a objasnit dopady těchto prvků na hráčské chování s důrazem na problematiku loot boxů a jejich strukturální podobnost s hazardními mechanismy. Teoretická část práce obsahuje komparativní analýzu regulačních přístupů implementovaných ve vybraných jurisdikcích (Belgie, Nizozemsko, Čína, Austrálie a další). Praktická část prezentuje výsledky kvantitativního výzkumného šetření realizovaného na vzorku 169 žáků základní školy v Praze, které mapuje jejich interakci s digitálními hrami a zkušenosti s mikrotransakcemi. Výzkumná data odhalují, že 65,68 % respondentů má zkušenost s využitím mikrotransakcí a 21,30 % vykazuje pravidelné měsíční finanční výdaje v herních prostředích. Práce identifikuje klíčové motivační faktory včetně sociálního tlaku vrstevnické skupiny, fenoménu FOMO (fear of missing out) a akcelerace herní progrese. Práce současně artikuluje rizikové faktory související s nedostatečnou úrovní finanční gramotnosti a absencí adekvátní rodičovské supervize....
This thesis examines the phenomenon of microtransactions in digital games with a focus on children and adolescent populations. The aim is to provide a comprehensive overview of the issue, introduce the reader to key concepts related to gaming and microtransactions, examine the various types of microtransactions found in digital games, and clarify the impact of these elements on player behavior, with particular emphasis on the issue of loot boxes and their structural similarity to gambling mechanisms. The theoretical framework incorporates a comparative analysis of regulatory approaches implemented across selected jurisdictions (Belgium, Netherlands, China, Australia, and others). The practical part presents the results of a quantitative research survey conducted on a sample of 169 primary school pupils in Prague, focusing on their interaction with digital games and their experiences with microtransactions. Research data reveal that 65.68% of respondents have experience with microtransactions, while 21.30% demonstrate regular monthly financial expenditure in gaming environments. The thesis identifies key motivational factors, including peer group social pressure, the phenomenon of FOMO (fear of missing out), and the acceleration of game progression. Additionally, the work articulates risk factors...
