Házená ve výuce tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ.
Handball in the teaching of physical education at the 1st grade of elementary school.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198187Identifikátory
SIS: 268866
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Polívka, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
házená, tělesná výchova, výuka, 1. stupeň, základní školaKlíčová slova (anglicky)
handball, physical education, teaching, 1st grade, elementary schoolDiplomová práce se zabývá tématem výuky házené na 1. stupni základní školy, přičemž se zaměřuje na zjištění, v jaké míře je házená zařazována do hodin tělesné výchovy a jaké podmínky školy pro její realizaci mají. Práce sleduje orientaci učitelů v didaktice házené, oblíbenost této sportovní hry a dostupnost materiálního a prostorového vybavení. V teoretické části je popsán význam pohybových aktivit pro žáky mladšího školního věku, přínos týmových sportů pro rozvoj psychické odolnosti a charakteristika různých forem házené s důrazem na miniházenou. Praktická část využívá metody dotazníkového šetření, testování a pozorování a představuje výukový model házené určený pro 1. stupeň ZŠ. Cílem práce je zmapovat současnou praxi zařazování házené do výuky tělesné výchovy na 1. stupni základních škol ve Zlínském kraji a navrhnout metodický model výuky házené pro 4. a 5. ročník. Výsledky výzkumu ukázaly, že házená je na 1. stupni ZŠ zařazována pouze zřídka. Učitelé často postrádají metodickou oporu a vhodné vybavení, přesto však házenou hodnotí jako vhodný nástroj pro rozvoj pohybových a sociálních dovedností žáků. Navržený model výuky byl v praxi pozitivně přijat a osvědčil se při nácviku základních házenkářských dovedností. KLÍČOVÁ SLOVA házená, miniházená, tělesná výchova, výuka, 1. stupeň, základní škola,...
This diploma thesis focuses on the teaching of handball at the primary school level, specifically examining the extent to which handball is included in physical education lessons and the conditions under which it is taught. The study explores teachers' familiarity with the didactics of handball, the popularity of this sport among pupils, and the availability of material and spatial resources. The theoretical part discusses the importance of physical activity for younger school- age children, the benefits of team sports for developing psychological resilience, and the characteristics of various forms of handball, with an emphasis on mini handball. The practical part applies methods such as a questionnaire survey, testing, and observation, and presents a teaching model of handball designed for the primary school level. The aim of the thesis is to map the current practice of including handball in physical education lessons in primary schools in the Zlín Region and to propose a teaching model suitable for 4th and 5th grade. The research results show that handball is only rarely included in physical education lessons at the primary level. Teachers often lack methodological support and appropriate equipment, yet they consider handball to be a suitable tool for developing pupils' motor and social skills....
