Vliv výuky první pomoci na znalosti žáků 5. třídy vybrané základní školy
The effect of teaching first aid on the knowledge of 5th grade pupils of a selected elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198174Identifikátory
SIS: 267859
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váchová, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
lidské tělo, první pomoc, přírodověda, výuka, základní školaKlíčová slova (anglicky)
human body, first aid, Science, teaching, elementary schoolDiplomová práce nazvaná Vliv výuky první pomoci na znalosti žáků 5. třídy vybrané základní školy je koncipována na dvě hlavní části - část teoretickou a praktickou. V teoretické části této diplomové práci je detailněji zpracovaná problematika první pomoci, přičemž je kladen důraz na propojení mezi základními znalostmi lidského těla a správnými postupy poskytování první pomoci. Dále je zde popsáno začlenění tématu první pomoci do výuky na základních školách v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Tato část také rozebírá výuku první pomoci, včetně didaktických zásad, metody výuky či organizační formy výuky. Praktická část diplomové práce je založena na kvantitativním výzkumu, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření mezi žáky 5. třídy vybrané základní školy v Praze. Dotazníky žáci vyplnili ve třech různých časových fázích výuky - před výukou první pomoci v rámci předmětu Přírodověda, po výuce první pomoci v rámci předmětu Přírodověda a po školní akci se zdravotníky. Hlavním cílem tohoto šetření bylo zjistit dle počtu správných odpovědí vliv výuky první pomoci na znalosti žáků 5. třídy vybrané základní školy. Na základě výsledků tohoto šetření bylo též možno identifikovat konkrétní oblasti první pomoci, ve kterých vybraní žáci dosahovali...
The diploma thesis entitled The effect of teaching first aid on the knowledge of 5th grade pupils of a selected elementary school is designed in two main parts - theoretical and practical. In the theoretical part of this thesis, the first aid issues are elaborated in detail, with emphasis on the connection between the basic knowledge of the human body and the correct first aid procedures. It also describes the integration of the topic of first aid into primary school teaching in the context of the Framework Curriculum for Primary Education (FCPE). This section also discusses the teaching of first aid, including didactic principles, teaching methods and organisational forms of teaching. The practical part of the thesis is based on quantitative research, which was carried out through a questionnaire survey among 5th grade pupils of a selected primary school in Prague. The questionnaires were filled in by pupils at three different time phases of teaching - before the first aid teaching within the subject Natural Science, after the first aid teaching within the subject Natural Science and after the school event with health professionals. The main objective of this investigation was to find out, according to the number of correct answers, the effect of first aid teaching on the knowledge of the 5th...
