Využití počítačových her ve výuce informatiky
The Use of Computer Games in Teaching Computer Science
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198170Identifikátory
SIS: 272262
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kočí, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
počítačová hra, předmět Informatika, edukační potenciál, kompetence, kvalitativní výzkum, wellbeingKlíčová slova (anglicky)
Computer game, Computer Science subject, educational potential, competences, qualitative research, wellbeingSmyslem této diplomové práce je získat náhled na to, zda a jak je možné využívat počítačové hry jakožto didaktické pomůcky při výuce informatiky na základní škole. Cílem práce je zejména zjistit, jak zařazení těchto her do výuky vnímají sami žáci a jaké v tom vidí přínosy. Práce se také snaží mapovat limity používání počítačových her v procesu vzdělávání a rovněž způsob, jakým je vhodné je začlenit do výuky. Teoretická část práce pojednává nejprve o počítačových hrách obecně a pak se zaměřuje na jejich výukovou funkci. Tuto část uzavírá podrobný popis prostředí, ve kterém se odehrává výzkum. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum v předmětu Informatika u žáků ze dvou šestých a dvou devátých tříd základní školy v průběhu školního roku 2024/2025. Sledovanými veličinami jsou motivace žáků k práci v hodině, jejich zapojení a pozornost při výuce, a hlavně vnímání přínosů a začlenění počítačových her do hodin ze strany žáků, a to vše při naplňování předem stanovených výukových cílů. Výsledky práce jsou analyzovány a diskutovány z pohledu výběru vzorku, zvolených metod sběru dat, výběru her, schopnosti žáků uvědomit si přínosy výuky s počítačovými hrami a dalších atributů vztahujících se k provedenému výzkumu, jako je například wellbeing žáků při hodinách Informatiky. KLÍČOVÁ SLOVA...
The purpose of this thesis is to gain insight into whether and how computer games can be used as didactic tools in teaching computer science in primary school. In particular, the aim of the thesis is to find out how pupils themselves perceive the inclusion of such games in the classroom and what benefits they see in it. The thesis also tries to map the limits of using computer games in the educational process as well as the way in which it is appropriate to incorporate them into teaching. The theoretical part of the thesis first discusses computer games in general and then focuses on their educational function. This section concludes with a detailed description of the environment in which the research takes place. The practical part presents qualitative research in the subject of Computer Science with pupils from two sixth and two ninth grade primary schools during the school year 2024/2025. The variables observed are pupils' motivation to work in class, their engagement and attention in the learning process, and, most importantly, pupils' perception of the benefits and incorporation of computer games into their lessons, all while meeting predetermined learning objectives. The results of the work are analysed and discussed in terms of the sample selection, the chosen data collection methods, the...
