Strategie pro rozvoj čtenářské gramotnosti a porozumění čtenému u žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni základní školy
Strategies for the development of literacy and reading comprehension in pupils with specific learning disabilities at primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198167Identifiers
Study Information System: 271287
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speciální pedagogika
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení, čtení, porozumění textu, čtenářská gramotnost, základní školaKeywords (English)
specific learning disabilities, reading, reading comprehension, literacy, primary schoolDiplomová práce se zabývá strategiemi pro rozvoj čtenářské gramotnosti a porozumění čtenému u žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni základní školy. Cílem práce je zanalyzovat strategie a metody nejčastěji využívané pro rozvoj čtenářské gramotnosti a zlepšení čtení s porozuměním u žáků se specifickými poruchami učení. Dílčími cíli je zjistit, jaké pomůcky učitelé a speciální pedagogové při učení techniky čtení nejčastěji využívají, a jak učitelé a speciální pedagogové motivují děti ke čtení a jaké faktory ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti. Výzkumný problém byl řešen pomocí smíšeného designu výzkumu, konkrétně prostřednictvím dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor tvořilo 74 respondentů dotazníku a 8 informantů rozhovorů. Analýza dat proběhla otevřeným kódování, kategorizací, výkladem karet a deskriptivní statistikou. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že žáci se specifickými poruchami učení nejvíce využívají strategii "čtení s otázkami" a většina učitelů 1. stupně základních škol si myslí, že je pro ně tato metoda nejefektivnější. Ve výuce čtení respondenti i informanti nejčastěji používají analyticko-syntetickou metodu, kterou případně individuálně modifikují. Nejvýznamnějším faktorem, který ovlivňuje čtenářskou gramotnost a vztah k četbě u žáků je...
The thesis deals with strategies for the development of reading literacy and reading comprehension in pupils with specific learning disabilities at primary school. The aim of the thesis is to analyse the strategies and methods most commonly used to develop reading literacy and improve reading comprehension in pupils with specific learning disabilities. The sub- objectives are to find out what aids teachers and special educators use most often when teaching reading techniques, and how teachers and special educators motivate children to read. And what factors influence the development of reading literacy. The research problem was addressed using a mixed research design, namely through a questionnaire survey and semi-structured interviews. The research population consisted of 74 questionnaire respondents and 8 interview informants. Data analysis was done through open coding, categorization, card interpretation and descriptive statistics. From the research investigation, it was found that students with specific learning disabilities use the strategy of "reading with questions" the most and most of the primary teachers think that this method is the most effective for them. In teaching reading, respondents and informants most often use the analytical-synthetic method, which they modify individually if...
