Didaktické řešení tématu slovní druhy ve vyučování českého jazyka na ZŠ
The Didactic Solution to the Parts of Speech in the Teaching of the Czech Language at Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198146Identifikátory
SIS: 258845
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chejnová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
český jazyk, slovní druhy, způsob výuky, učebnice, 1. stupeňKlíčová slova (anglicky)
czech language, parts of speech, teaching method, textbook, 1st degreeTato práce se zabývá analýzou způsobů výuky slovních druhů na 1. stupni ZŠ. Cílem bylo zmapovat, jaké výukové zdroje a metody při tom učitelé nejčastěji používají, jakou roli v tom sehrávají učebnice češtiny a zda odpovídají požadavkům současné výuky s důrazem na konstruktivistický přístup. Práce kombinuje dva výzkumné přístupy: rastrovou analýzu hodnocení kvality učebnicových řad pěti vybraných nakladatelství s dotazníkovým šetřením mezi učiteli 1. stupně ZŠ. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že učitelé často využívají činnostní metody podporující aktivní zapojení žáků a kombinují různé výukové materiály; od učebnic přes digitální zdroje až po vlastní pracovní listy. Za pomoci rastrové analýzy byly po didaktické stránce vyhodnoceny jako nejefektivnější učebnice z nakladatelství SPN a FRAUS, díky výskytu množství rozmanitých úkolů a schopnostem motivovat žáky k samostatnému objevování jazykových jevů. Z výsledků výzkumů plyne, že výběr vhodné učebnice může ovlivnit kvalitu výuky slovních druhů. Míra její efektivity záleží na schopnostech učitele propojit ji s dalšími zdroji a činnostními metodami výuky. Pokud pružně reaguje na potřeby třídy, vytváří podnětné prostředí pro aktivní učení, kde se žák zapojuje do řešení problémových úloh, manipuluje s jazykovými jevy, využívá didaktické hry a...
This thesis deals with the analysis of methods of teaching parts of speech at the 1st grade of elementary school. The aim was to map which teaching resources and methods teachers are most often use, what role Czech language textbooks play in this process, and whether they meet the requirements of contemporary teaching with an emphasis on a constructivist approach. The research combines two approaches: a raster analysis of the quality assessment of the textbook series from five selected publishers with a questionnaire survey among teachers of the 1st level of primary school. The results of the questionnaire survey show that teachers often use activity-based methods that support the active involvement of students and combine various teaching materials; from textbooks to digital resources to their own worksheets. Using the raster analysis, the textbook series from the SPN and FRAUS publishing houses were evaluated as the most effective in terms of didactics, thanks to the presence of a large number of diverse tasks and the ability to motivate students to independently discover linguistic phenomena. The research results show that the choice of an appropriate textbook can affect the quality of teaching parts of speech. The degree of its effectiveness depends on the teacher's ability to connect it with...
