Koncept gramotnosti v oblasti duševního zdraví: Implementace do výuky ZŠ
Mental health literacy: Implementation to elementary school education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198145Identifikátory
SIS: 256441
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kovaříková, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Duševní zdraví, gramotnost, vyhledávání pomoci, gender, základní škola, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Mental health, literacy, help-seeking, gender, elementary school, educationDiplomová práce Koncept gramotnosti v oblasti duaevního zdraví: Implementace do výuky Za se zabývá tím, jak áci a ákyn druhého stupn základní akoly vnímají duaevní zdraví, jaké postoje zaujímají k odborné pomoci a jakým zposobem mo e cílená edukace pYispt k rozvoji gramotnosti v oblasti duaevního zdraví (Mental Health Literacy 3 MHL). Teoretická ást vymezuje klí ové pojmy, mapuje stav duaevního zdraví dospívajících v eské republice a pYedstavuje vybrané pYístupy k výuce tématu, v etn inspirace ze zahrani ních i eských kontexto. Empirická ást diplomové práce vyu ívá smíaený design, zalo ený na ak ním výzkumu s etnografickými prvky. Dominantní je kvalitativní analýza pracovních listo a skupinových diskusí, kterou doplIuje kvantitativní aetYení zamYené na míru stigmatiza ních postojo pYed a po výukové intervenci. Zjiatní ukazují, e áci a a ky chápou duaevní zdraví binárn a mají potí e s rozliaením b né nepohody od klinicky významných obtí í. Projevila se také nejednozna nost v tom, kdy je vhodné vyhledat odbornou pomoc. Významné rozdíly byly identifikovány na základ genderu 3 dívky vykazovaly vtaí otevYenost vo i tématu, ochotu sdílet a tendenci vyhledávat vrstevnickou podporu. Chlapci naopak astji reflektovali obavy ze ztráty statutu, zpochybIovali efektivitu pomoci a setrvávali ve...
This diploma thesis, Mental health literacy: Implementation to elementary school education, explores how pupils in elementary school perceive mental health, what attitudes they hold towards seeking professional help, and how a targeted educational intervention may contribute to the development of their mental health literacy (MHL). The theoretical section defines core concepts such as mental health, mental illness, and mental health literacy, and discusses the current state of adolescent mental health in the Czech Republic. Furthermore, it reflects on educational approaches to mental health, highlighting both international and local best practices. The empirical section follows a mixed-methods design based on action research with ethnographic elements. The dominant qualitative component includes analysis of student worksheets and group discussions, complemented by a quantitative survey measuring levels of stigmatizing attitudes before and after the intervention. The findings suggest that pupils tend to perceive mental health in binary terms and struggle to distinguish between common psychological discomfort and clinically significant difficulties. There was also ambiguity around when it is appropriate to seek professional help. Significant gender-based differences were identified 3 girls tended to...
