Učebnice českého jazyka pro ZŠ konce 20. století
Czech Language Textbooks for Primary Education of the End of the 20th Century
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198138Identifiers
Study Information System: 244477
Collections
- Kvalifikační práce [19922]
Author
Advisor
Referee
Vlčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
učebnice, obsah učebnice, didaktická analýza, komunikační učivo, cvičeníKeywords (English)
textbook, textbook content, didactis analysis, communicative curriculum, exercisesTato diplomová práce se nejprve věnuje teorii učebnice. Zabývá se historií výzkumu učebnic jak v zahraničí, tak u nás. Definuje samotný pojem učebnice, všímá si funkcí a struktury učebnice a popisuje způsoby jejího hodnocení. Věnuje se situaci v 90. letech 20. století, popisuje proměnu trhu po roce 1989 a změny ve výuce předmětu českého jazyka a literatury s přihlédnutím k diskusím v rámci oborové didaktiky českého jazyka. Nakonec uvádí přehled nakladatelství, která po roce 1989 začala vydávat nové učebnice. Ve své praktické části práce analyzuje pět učebnic, čtyři učebnice vydané v 90. letech 20. století a jednu vydanou na konci 70. let 20. století. Nejdříve je charakterizuje z hlediska struktury, grafického zpracování a obsahu. Poté přechází k jejich didaktické analýze. Následně porovnává učebnice vydané v 90. letech 20. století, a to jak mezi sebou, tak s učebnicí vydanou v předchozím období. Cílem práce je zjistit, jak se polistopadové změny promítly do zpracování nových učebnic. Práce dochází k závěru, že na tvorbu učebnic měly vliv dvě okolnosti. Významnou roli sehrálo uvolnění trhu. To vedlo ke vzniku různých nakladatelství, která postupně nové učebnice vydávala. Další podstatný vliv na tvorbu učebnic měla oborová didaktika českého jazyka, jež otevřela diskusi o důležitosti mluvnického a...
This thesis first examines the theory of the textbook. It deals with the history of textbook research both abroad and in this country. It defines the very concept of a textbook, notes the functions and structure of a textbook and describes the ways of its evaluation. It looks at the situation in the 1990s and describes the transformation of the market after 1989. Furthermore, it examines the changes in the teaching of Czech language and literature, taking into account the debates within the field of Czech language didactics. Finally, it gives an overview of the publishing houses that started publishing new textbooks after 1989. In the practical part the thesis analyses five textbooks, with four textbooks published in the 1990s and one published in the late 1970s. It first characterises them in terms of structure, graphic design and content. It then moves on to their didactic analysis. Then the thesis compares the textbooks published in the 1990s, both with each other and with textbooks published in the previous period. The aim of the paper is to find out how the post-Soviet changes have affected the processing of new textbooks. The thesis concludes that two circumstances influenced the production of textbooks. A significant role was played by freeing of the market and the emergence of various...