Možnost spolurozhodování rodičů v programu Začít spolu
The possibility of parental co-decision in the Step By Step programme
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194733Identifiers
Study Information System: 254106
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Hejlová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
spolurozhodování, partnerství, spolupráce s rodinou, komunikace, program Začít spolu, první stupeň základní školyKeywords (English)
Co-decision, partnership, parental involvement, communication, Step by step programme, primary schoolDiplomová práce se zabývá možností spolurozhodování rodičů na prvním stupni základní školy, která pracuje v programu Začít spolu. Teoretická část představuje spolurozhodování v jako důležitou součást spolupráce a předkládá benefity, které spolupráce s rodiči přináší. Zmíněny jsou jak české, tak i zahraniční výzkumy, které se pojí s rozhodováním rodičů, komunikací mezi rodičem a učitelem nebo termínem partnerství, které je zásadní pro uplatnění spolurozhodování. Teoretická část se také věnuje programu Začít spolu, který slouží jako příklad dobré praxe v oblasti zapojení rodičů do spolurozhodování. Výzkum této diplomové práce je koncipován jako kvalitativní s dodatkem informací z dotazníkového šetření, které je vnímáno jako kvantitativní. Kvalitativní výzkum obsahuje rozhovory se třemi učitelkami prvního stupně základní školy, které pracují na stejné škole, která praktikuje program Začít spolu. Výzkumný cíl se zaměřuje na to, jak rodiče a učitelé pohlíží na fenomén spolurozhodování a případně jaký prostor k němu využívají. Výsledky výzkumného šetření naznačují, že je potřeba nadále předávat zkušenosti v oblasti spolurozhodování rodičů od zkušených pedagogů, a že spolurozhodování je závislé na několika dalších faktorech, jako je například: partnerství mezi rodinou a školou, otevřenost učitelů a...
This thesis explores the possibility of parental co-decision in a primary school working in the Step by step programme. The theoretical part introduces co-decision in as an important part of parental involvement and presents the benefits of working with parents. Both Czech and foreign research is mentioned, which is related to parental decision-making, parent- teacher communication or the term partnership, which is essential for the implementation of co-decision-making. The theoretical part is also devoted to the Step by step programme, which serves as an example of good practice in the field of parental involvement in co- decision making. The research for this thesis is designed as qualitative with the addition of information from a questionnaire survey which is seen as quantitative. The qualitative research includes interviews with three primary school teachers who work in the same school that practices the Step by step programme. The research objective focuses on how parents and teachers view the phenomenon of co-decision making and, where appropriate, what space they use for it. The results of the research suggest that there is a need to continue to pass on experiences in the area of parental co-decision from experienced teachers, and that co-decision is dependent on several other factors such...