Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních provýkon ústavní a ochranné výchovy
Problem Child and Substitutional Child Care in School Facilities Providing Institutional and Protective Care
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19436Identifiers
Study Information System: 80480
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Lašek, Jan
Faber, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogical Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Cílem práce je zaměřit se v tematicky široké oblasti vztahující se "problémovým" dětem především na příčiny, projevy a možnosti zvládání agrese, agresivity a násilného chování, které často bývají důvodem jejich umístění do speciálních školských zařízení. Stěžejní témata agrese a agresivita jsou pojednána v několika kapitolách, vždy v odlišném kontextu a s odlišnou akcentací. Každá z těchto kapitol tvoří relativně ucelenou a samostatnou část, obsahující jako východisko souhrn předchozích důležitých informací, na jejichž základě je téma nově zpracováno.
Author of this work gives an overall look at the field of care for children with special interest in those children who have bad social behaviour; his view represents one of many possible and existing views in this field. Reflecting varied theoretical outcomes and practical experience the work presents a complex picture of methods of care for children who are "problematic" and are temporarily placed in special schools, alternative educational institutions and similar facilities. The work proceeds from wide general knowledge and interdisciplinary relations between psychology and pedagogy to more specific and practical impact of such relations and knowledge and concrete examples of their possible usage in real life. The main goal of the work is to approach the subject of children who are difficult to educate and present this topic in really wide, complex way highlighting the key role of preventive measures that represent the whole bunch of related methods, procedures and actions preventing development of such educational problems in children. The author of the work considers very important to respect natural development of each child and its individual needs during the whole educational process and at the same time considers important to support these aspects with social relations and relationships of high...