Mezipředmětové vztahy hudební výchovy s českým jazykem a dějepisem v současné škole
Inter-subject relations of music education with the czech language and history in the contemporary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193554Identifikátory
SIS: 256532
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marešová, Jiřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství hry na nástroj se sdruženým studiem Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hudební výchova, dějepis, český jazyk, mezipředmětové vztahy (integrace), modelové hodiny, aktivizaceKlíčová slova (anglicky)
music education, history, Czech language, inter-subject relations (integration), model lessons, activation1 ABSTRAKT Tato diplomová práce se zaměřuje na mezipředmětové vztahy s důrazem na integraci hudební výchovy s dějepisem a českým jazykem, ale také dalšími předměty, jako jsou např. výtvarná výchova, zeměpis, dějepis a fyzika. V teoretické části práce se věnuji výukovým konceptům, jako jsou např. učební metody Jana Amose Komenského, multisenzorické učení, učební styly, soft skills, taxonomie kognitivních cílů, paměť a Ebbinghausova křivka zapomínání. V této práci také provádím detailní rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), se zaměřením na průřezová témata a klíčové kompetence, a to především z perspektivy hudební výchovy. Praktická část práce obsahuje modelové hodiny, které jsem vybral ze svého portfolia příprav a snažím se demonstrovat aplikaci teoretických poznatků v praxi. Dále věnuji značný prostor svým osobním poznatkům a zkušenostem získaným během výuky. Ačkoli si nemyslím, že by bylo nutné tyto poznatky a rady bezvýhradně následovat. V posledním oddílu se věnuji vyhodnocení dotazníku, který zkoumá efektivitu mezipředmětové integrace hudební výchovy s dalšími předměty. Závěry této práce přispívají k lepšímu pochopení možností mezipředmětové integrace a jejího významu pro moderní školní vzdělávání, a jedním z hlavních úkolů této práce je podnítit další diskuzi o...
This master thesis focuses on interdisciplinary relations with an emphasis on the integration of music education with history and the Czech language, but also other subjects such as art education, geography, history, and physics. In the theoretical part, the thesis deals with teaching concepts, such as the teaching methods of Jan Amos Comenius, multisensory learning, learning styles, soft skills, taxonomy of cognitive objectives, memory and the Ebbinghaus forgetting curve. In this work, I also carry out a detailed analysis of the Framework Educational Program for Basic Education (RVP ZV), with a focus on cross-cutting topics and key competencies, primarily from the perspective of music education. The practical part of the work contains model lessons that I have selected from my portfolio of preparations and I try to demonstrate the application of theoretical knowledge in practice. Furthermore, I devote a considerable amount of space to my personal knowledge and experiences gained during teaching. Although I do not think that it is necessary to follow these insights and advice unconditionally. In the last section, I am devoted to the evaluation of a questionnaire that examines the effectiveness of cross-subject integration of music education with other subjects. The conclusions of this work...