Komunikace vybraných českých politických stran na sociálních sítích v období od voleb prezidenta České republiky v roce 2023 po současnost.
Communication of selected Czech political parties on social media between the presidential election in the Czech Republic in 2023 and the present
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193528Identifiers
Study Information System: 270870
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education for Humanities, Philosophy and Ethics for High Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Volby, sociální sítě, politický marketing, Facebook, Instagram, sociální síť XKeywords (English)
Elections, social networks, political marketing, Facebook, Instagram, social network XTato práce se zabývá komunikací vybraných českých politických stran na sociálních sítích v omezeném časovém období mezi volbami prezidenta České republiky a červencem 2024. Vzhledem k počtům uživatelů jednotlivých sítí, se tato práce zaměří na sítě Facebook, Instagram a X, které jsou v České republice populární a politiky hojně využívané. V první části práce je shrnuta teorie politického marketingu, teorie nových médií a jejich využití v politice, a především teorie sociálních sítí. Ve druhé části jsou obecně představeny jednotlivé sociální sítě, aby se čtenář této práce lépe orientoval v jejich fungování ale i v jejich uživatelích (např. z demografického hlediska). Ve třetí části práce jsou podrobněji zkoumané jednotlivé strany, jejich představitelé a jejich komunikace na vybraných sociálních sítích. Je zde poukázáno na rozdíly mezi jednotlivými stranami v závislosti na složení jejich voličské základny. Rozdíly jsou především v rozdělení pozornosti mezi jednotlivé sítě, ale i v zaměření příspěvků, které jsou na tyto sítě přidávány. Největší pozornost je v práci věnována volbám do Evropského parlamentu a kampani jednotlivých stran do těchto voleb. Všechny vybrané strany se těchto voleb účastnily. V závěru je shrnuto, jak moc komunikace na sociálních sítích jednotlivých stran koresponduje s konečnými...
This thesis deals with the communication of selected Czech political parties on social networks. Given the number of users of each network, this thesis will focus on Facebook, Instagram and X, which are popular and widely used by politicians in the Czech Republic. The first part of the thesis summarizes the theory of political marketing, the theory of new media and their use in politics, and especially the theory of social networks. In the next part, individual social networks are generally introduced in order to give the reader of this thesis a better understanding of the functioning of individual networks but also of their users from a demographic point of view. In the third part of the thesis, the different parties, and consequently their representatives and their communication on the networks, are examined in more detail. It highlights the differences between the parties depending on the composition of their voter base. The differences are mainly in the distribution of attention between the different networks, but also in the focus of the posts that are added to these networks. Most attention is paid to the elections to the European Parliament and the campaign of individual parties for these elections. The thesis concludes with a summary of how much the parties' social media communication corresponds to...