Srovnání úrovně koordinačních schopností zaměřených na rovnováhu u žáků pátých, sedmých a devátých tříd v Praze
Comparison of the level of balance-oriented coordination skills in fifth, seventh and ninth graders
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193379Identifiers
Study Information System: 272511
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Dlouhý, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Koordinace, Iowa - Brace test, trénink rovnováhy, rozvoj, starší školní věkKeywords (English)
Coordination, Iowa - Brace test, balance training, development, older school ageTato bakalářská práce zkoumá úroveň koordinačních schopností u žáků 5., 7. a 9. ročníku ZŠ, tedy ve vývojově velmi různorodých obdobích. Teoretická část se zaměřuje na vymezení koordinačních schopností a jejich dělení, dále porovnává období prepubescence a pubescence a představuje testové baterie, které koordinaci prověřují. Výzkum byl prováděn pomocí Iowa- Brace testu, který byl použit pro ověřování úrovně obecně koordinačních schopností žáků. V metodické části je popsán průběh testování (včetně popisu přípravy) jež probíhalo na dvou ZŠ v Praze v celkem devíti třídách. U naměřených dat se potvrdil nárůst koordinačních schopností mezi žáky 5. a 7. ročníku, tak i mezi 7. a 9. ročníkem. Tato zjištění jsou ve shodě s teorií prof. Karla Měkoty, CSc. (Měkota a Novosad, 2005). Dále se projevily lepší koordinační schopnosti u dívek než u chlapců, a to ve všech ročnících. Vyšších výsledků také dosahovali žáci věnující se individuálním sportům oproti žákům věnujícím se sportům kolektivním. Žáci sportující 2× a více týdně dopadli výrazně lépe než žáci sportující méně často.
This bachelor's thesis examines the level of coordination skills of pupils in the 5th, 7th and 9th grades of elementary school, i.e. in developmentally very diverse periods. The theoretical part focuses on the definition of coordinative abilities and their division, in addition it compares the period of prepubescence and puberty and presents test batteries that check coordination. The research was carried out using the Iowa-Brace test, which was used to verify the level of general coordinative abilities of pupils. The methodological part describes the course of the testing (including a description of the preparation) that took place in two elementary schools in Prague for a total of nine classes. The measured data confirmed an increase in coordination between the 5th and 7th grade pupils, as well as between the 7th and 9th grade. These findings are in agreement with the theory of prof. Karel Měkota, CSc. (Měkota and Novosad, 2005). Furthermore, better coordination were demonstrated in girls than in boys, in all grades. Pupils engaged in individual sports also achieved higher results compared to pupils engaged in team sports. Pupils who do sports 2x or more per week did significantly better than pupils who do sports less often.