Podpora čtení u žáků na základní škole s dyslexií
Reading support for children in elementary school with dyslexia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193225Identifiers
Study Information System: 266978
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speciální pedagogika
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Žáci se specifickými poruchami učení, žáci s dyslexií na druhém stupni, specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, čtení a čtenářství, úprava textůKeywords (English)
Students with specific learning disabilities, students with dyslexia at middle school, specifics of education for students with specific learning disabilities, reading, editing textsDiplomová práce analyzuje texty na podporu čtení u žáků s dyslexií na druhém stupni. Teoretická část vymezuje současnou legislativu, věnuje se etiologii a diagnostice specifických poruch učení a přibližuje také psychické dopady na žáka s dyslexií. Zaměřuje se na specifika vzdělávání, možné strategie výuky čtení a možné úpravy textů pro žáky se specifickými poruchami učení. V aplikační části byly analyzovány dostupné texty, byl vybrán vhodný zdroj a zvoleny úryvky, které byly modifikovány. Po posouzení speciální pedagožkou byly následně texty ověřeny na skupině tří žáků se specifickými poruchami učení. Výzkumné šetření zodpovědělo na otázky podpory ve čtení u žáků s dyslexií na druhém stupni základní školy. Na základě výsledků bylo vytvořeno deset textů, které jsou vhodné a využitelné pro práci s žáky s dyslexií na druhém stupni. Součástí výsledků jsou také doporučení pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Žáci se specifickými poruchami učení, žáci s dyslexií na druhém stupni, specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, čtení a čtenářství, úprava textů
The diploma thesis analyzes texts to support reading for students with dyslexia in the second grade. The theoretical part defines the current legislation, deals with the etiology and diagnosis of specific learning disorders and also approximates the psychological effects on a student with dyslexia. It focuses on the specifics of education, possible strategies for teaching reading and possible adaptations of texts for pupils with specific learning disabilities. In the application part, the available texts were analyzed, a suitable source was selected and these excerpts were modified. After assessment by a special pedagogue, they were subsequently verified on a group of three pupils with specific learning disabilities. The research study answered the questions of reading support for pupils with dyslexia in the second grade. Based on the results, ten texts were created that are suitable and usable for working with students with dyslexia in the second grade. The results also include recommendations for practice. KEYWORDS Students with specific learning disabilities, students with dyslexia at middle school, specifics of education for students with specific learning disabilities, reading, editing texts