Postoje žáků k bezobratlým živočichům
Pupils' Attitudes Towards Invertebrates
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193168Identifiers
Study Information System: 265334
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Pavlasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Pedagogika
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
specifické fobie, kognitivně-behaviorální terapie, školní intervence, kulturní vlivy, strach z bezobratlých, osobní zkušenostiKeywords (English)
specific phobias, cognitive-behavioral therapy school interventions, cultural influences, fear of invertebrates, personal experiencesTato bakalářská práce se zabývá postoji žáků k bezobratlým živočichům, se zaměřením na fobie způsobené těmito organismy. Cílem práce je vytvořit ucelený přehled o různých typech fobií souvisejících s bezobratlými, jejich kategorizaci a vysvětlení odborných termínů. Práce zahrnuje literární rešerši zaměřenou na specifické fobie, jako je arachnofobie a entomofobie, analyzuje evoluční, kulturní a psychologické faktory přispívající k těmto strachům a jejich dopady na kvalitu života postižených jedinců. Kapitola o diagnostických metodách se zaměřuje na diagnostické rozhovory, psychologické dotazníky jako Fear Survey Schedule a Liebowitz Social Anxiety Scale, a psychologické testy včetně Minnesota Multiphasic Personality Inventory a Beck Anxiety Inventory. Následně jsou představeny různé terapeutické přístupy k léčbě fobií, včetně kognitivně-behaviorální terapie, expozice a desenzibilizace, a využití moderních technologií jako je virtuální realita. Výsledky této práce poskytují komplexní pohled na fobie způsobené bezobratlými.Důraz je kladen též na význam vzdělávacích iniciativ a školních intervencí, které mohou pomoci žákům lépe porozumět těmto organismům a zmírnit jejich obavy.
This bachelor's thesis examines students' attitudes towards invertebrates, with a focus on phobias caused by these organisms. The aim of the thesis is to create a comprehensive overview of different types of phobias related to invertebrates, their categorization, and the explanation of technical terms. The thesis includes a literature review focused on specific phobias such as arachnophobia and entomophobia, analyzes the evolutionary, cultural, and psychological factors contributing to these fears and their impact on the quality of life of affected individuals. The chapter on diagnostic methods focuses on diagnostic interviews, psychological questionnaires like the Fear Survey Schedule and the Liebowitz Social Anxiety Scale, and psychological tests including the Minnesota Multiphasic Personality Inventory and the Beck Anxiety Inventory. Subsequently, various therapeutic approaches to phobia treatment are presented, including cognitive-behavioral therapy, exposure and desensitization, and the use of modern technologies such as virtual reality. The results of this work provide a comprehensive view of phobias caused by invertebrates. Emphasis is also placed on the importance of educational initiatives and school interventions that can help students better understand these organisms and alleviate their fears.