Vizuální mapa učebního pokroku
Visual Map of learning progress
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193113Identifikátory
SIS: 255548
Kolekce
- Kvalifikační práce [20513]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Mapa učebního pokroku, výtvarná výchova, sebereflexe, formativní hodnocení, vizuální gramotnost, myšlenkové mapyKlíčová slova (anglicky)
Map of learning progress, Art education, self-reflection, formative assessment, visual literacy, mindmapDiplomová práce se zaměřuje na zkoumání a rozpracování sebe reflektivního nástroje - Mapy učebního pokroku. Tento nástroj využívá vizualizaci k rozvoji metakognice a schopnosti žáků reflektovat proces vlastního učení. Mapa učebního pokroku ukazuje, co žáci dělají a kam směřují, čímž poskytuje jasný obraz o jejich pokroku a další cestě. Práce zasadí tento pedagogický nástroj do kontextu vizuální gramotnosti a vztáhne jej také k problematice formativního hodnocení, reflexe a hodnocení výtvarné výchovy. Teoretická část práce prozkoumá základy této metody a souvislosti, ve kterých je využívána. Bude zmapováno její použití v českém prostředí i v zahraničí, přičemž budou analyzovány různé vizuální podoby map a jejich význam. Práce se zaměří na to, jak mohou různé vizuální formy map sloužit k reflexi a hodnocení výtvarné výchovy. Výzkumná část bude zaměřena na ověření a prozkoumání možností tvorby vizuálních map na 1. a 2. stupni základní školy prostřednictvím různých vizuálních prostředků. Vznikne pět sad map, které budou použity k reflexi výuky výtvarné výchovy a následně podrobeny detailní analýze. Cílem práce je vytvořit a ověřit soubor map učebního pokroku, který bude sloužit jako efektivní nástroj formativního hodnocení ve výuce výtvarné výchovy na základních školách. Výzkumná sonda využije postupy...
The thesis focuses on the exploration and development of a self-reflective tool - the Learning Progress Map. This tool uses visualisation to develop metacognition and the ability of learners to reflect on their own learning process. The Learning Progress Map shows what pupils are doing and where they are going, providing a clear picture of their progress and the way forward. The thesis places this pedagogical tool in the context of visual literacy and also relates it to issues of formative assessment, reflection and evaluation in art education. The theoretical part of the thesis will explore the foundations of this method and the context in which it is used. Its use in the Czech environment and abroad will be mapped out, analysing different visual forms of maps and their meaning. The thesis will focus on how different visual forms of maps can serve for reflection and evaluation of art education. The research part will focus on testing and exploring the possibilities of creating visual maps at primary school levels 1 and 2 through different visual means. Five sets of maps will be created and used to reflect on the teaching of art education and then subjected to detailed analysis. The aim of this thesis is to develop and validate a set of learning progress maps that will serve as an effective...
