Literární lekce se zaměřením na literaturu pro mládež s tématem odlišnosti
Lessons focused on topic differencies in literature for children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193020Identifiers
Study Information System: 271017
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Laufková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
literární výchova, lidé s odlišnostmiKeywords (English)
literature lessons, people with differenciesTato diplomová práce se zabývá tvorbou literární lekce s tématem odlišnosti v literatuře pro mládež na druhém stupni základní školy. Primárním cílem práce bylo vytvořit literární lekci se zaměřením na odlišnost pro druhý stupeň ZŠ a zjistit, zda literatura působí na budování žákovského povědomí o lidských odlišnostech a formuje jejich přístup. Práce se zaměřuje na odlišnosti, které definuje jako odlišnosti fyzické, psychické a mentální, sociální, národnostní a kulturní. Jako druhý cíl práce byl stanoven záměr seznámit čtenáře s literaturou pro mládež věnující se lidské odlišnosti a jejím začleněním do výuky literatury na základní škole. První části diplomové práce vychází z odborné literatury, a především z pojetí literární výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Zároveň představuje literární díla věnující se tématu odlišnosti. V druhé části vychází práce z realizace navržené literární lekce pro druhý stupeň základního vzdělávání. Práce představila četné literární tituly pro mládež věnující se odlišnosti a možnost jejich zapojení do literární výchovy. V praktické části byla předložena metodika literární lekce, v níž se žáci mohou seznámit s odlišností. Lekce byla odučena ve dvou třídách na základní škole, přičemž výuka potvrdila, že literatura může být prostředkem pro...
This thesis deals with the creation of a literature lesson on the theme of diversity in literature for youth at the lower secondary school level. The primary aim of the thesis was to create a literature lesson focused on diversity for lower secondary school students and to determine whether literature influences the development of students' awareness of human differences and shapes their attitudes. The thesis focuses on differences defined as physical, psychological and mental, social, national, and cultural. The secondary aim of the thesis was to acquaint readers with youth literature addressing human diversity and its incorporation into literature teaching in primary schools. The first part of the thesis, draws from scholarly literature, particularly the concept of literature education in the Framework Educational Program for Basic Education, and also presents literary works addressing the theme of diversity. In the second part, the research is based on the implementation of the proposed literature lesson for lower secondary education. The thesis presented numerous literary titles for children and youth addressing diversity and their potential inclusion in literature education. The practical part provided a methodology for a literature lesson in which students can become familiar with diversity....