Využití umělé inteligence ve vzdělávání
The use of artifical intelligence in education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192924Identifikátory
SIS: 264934
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šaroch, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Informační technologie se zaměřením na vzdělávání - Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
AI ve vzdělávání, Pedagogické inovace, Etické aspekty AIKlíčová slova (anglicky)
AI in education, Pedagogical innovations, Ethical Aspects of AITato bakalářská práce se zaměřuje na rozbor vlivu a postavení umělé inteligence (AI) ve vzdělávacím prostředí. Cílem je poskytnout komplexní pohled na to, jak AI transformuje pedagogické procesy a zároveň identifikovat výzvy a možnosti, které s sebou tato transformace přináší. V úvodu práce jsou definovány hlavní cíle a otázky, které práce řeší. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy spojené s umělou inteligencí a pedagogikou, přičemž je kladen důraz na historický vývoj AI a její význam pro vzdělávací sektor. Dále jsou zde představeny pedagogické teorie a přístupy, které jsou relevantní pro integraci AI do vzdělávání. Praktická část se věnuje konkrétním aplikacím AI v pedagogice, včetně adaptivních učebních systémů, personalizace výuky, role učitele a využití virtuálních asistentů. Zvláštní pozornost je věnována etickým aspektům a důležitosti kritického myšlení ve vztahu k AI, stejně jako potřebě dalšího vzdělávání pedagogů v této oblasti. Empirická část práce zahrnuje metodologii výzkumu, popis vzorku a analýzu dat, které jsou následně diskutovány. Studie případů aplikace AI ve vybraných školách poskytuje konkrétní příklady využití AI v praxi. V závěru práce jsou shrnuty klíčové zjištění, odpovězeno na hlavní otázky a poskytnuta doporučení pro pedagogy a vzdělávací instituce. Práce také...
This bachelor's thesis focuses on the analysis of the influence and role of artificial intelligence (AI) in the educational environment. The aim is to provide a comprehensive view of how AI transforms pedagogical processes while identifying the challenges and opportunities that this transformation brings. The introduction defines the main objectives and questions addressed in the thesis. The theoretical part explains the basic concepts associated with artificial intelligence and pedagogy, emphasizing the historical development of AI and its significance for the educational sector. Additionally, pedagogical theories and approaches relevant to the integration of AI into education are presented. The practical part addresses specific applications of AI in pedagogy, including adaptive learning systems, personalized learning, the role of teachers, and the use of virtual assistants. Special attention is given to ethical aspects and the importance of critical thinking in relation to AI, as well as the need for further education of educators in this area. The empirical part of the thesis includes the research methodology, sample description, and data analysis, which are subsequently discussed. Case studies of AI applications in selected schools provide concrete examples of AI use in practice. In the...
