Úzkost ve výuce cizího jazyka u žáků mladšího a staršího školního věku
Foreign language anxiety in Primary and Middle school-age pupils
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192846Identifikátory
SIS: 259813
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valentová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
cizí jazyk, formální výuka, mladší a starší školní věk, úzkostKlíčová slova (anglicky)
foreign language, classroom instruction, younger and older school age, anxietyTato práce se zaměřuje na problematiku afektivních aspektů procesu osvojování cizího jazyka. Konkrétně na situační úzkost u žáků na základní škole. Teoretická část práce se věnuje psychologickým aspektům procesu osvojování cizího jazyka a dělí se na dvě větší části. První část poskytuje historický vhled do problematiky a dále vymezuje hlavní pojmy a termíny, které se vztahují k tématu úzkosti v kontextu formální výuky cizího jazyka. Hlavní teorie týkající se úzkosti z cizího jazyka jsou popsány v rámci druhé části. Závěr této části je věnován problematice úzkosti z cizího jazyka u dětské populace. Součástí teoretické části je i přiblížení dvou nástrojů, které jsou klíčové pro praktickou část práce. Cílem praktické části je pomocí dotazníku, který byl sestaven pro účely této práce, zjistit, zda se úzkost z cizího jazyka vyskytuje u žáků čtvrtých a šestých ročníků základních škol. Tento předpoklad se v rámci tohoto výzkumného vzorku nepotvrdil. Zároveň se posuzovalo, zda se míra úzkosti u mladších a starších žáků liší a zda existuje vztah mezi situační úzkostí a studijními výsledky žáků v anglickém jazyce. Rozdíl mezi mladšími a staršími žáky nebyl signifikantní a nebyl nalezen vztah mezi mírou úzkosti z cizího jazyka a výslednými známkami z anglického jazyka. KLÍČOVÁ SLOVA cizí jazyk, formální...
This thesis focuses on the affective aspects of the foreign language acquisition process. Specifically, situational anxiety among elementary school students. The theoretical part deals with the psychological aspects of the foreign language acquisition process and is divided into two main parts. The first part provides a historical insight into the issue and further defines the main concepts and terms that relate to the topic of anxiety in the context of formal foreign language learning. The main theories related to language anxiety are described in the second part. This part concludes by focusing on the issue of foreign language anxiety among children. Two instruments that are important for the practical part are also introduced in this section. The aim of the practical part is to find out whether foreign language anxiety occurs among elementary school students in the fourth and sixth grades, using a questionnaire designed for the purpose of this study. This assumption was not confirmed within this research sample. The studyalso investigated whether the level of anxietydiffered between younger and older students and whether there was a relationship between situational anxiety and students' academic performance in English. There was no significant difference between younger and older students, and...
