Nácvik základních plaveckých dovedností pro děti mladšího školního věku
Training of basic swimming skills for children of younger school age
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192824Identifiers
Study Information System: 262447
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Vagaja, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
plavání, plavecký výcvik, žáci, mladší školní věkKeywords (English)
swimming, swimming training, pupils, younger school ageNázev práce: Nácvik základních plaveckých dovedností pro děti mladšího školního věku Cíl práce: Cílem práce bylo vytvoření zásobníku her a herních cvičení pro děti mladšího školního věku vedoucích k nácviku základních plaveckých dovedností, jejich popis a videoukázky. Metody: Stěžejní použitou metodou byla analýza dokumentů. Na jejím základě byly charakterizovány skupiny plaveckých dovedností a vybrána cvičení a hry ve vodě. Nejvíce bylo čerpáno z oficiálních dokumentů vydávaných MŠMT, z odborných článků a publikací, ale i z osobních zkušeností a rad zkušenějších instruktorů plavání. Dalšími metodami bylo zpracování audiovizuálního materiálu a zúčastněné pozorování. Výsledky: Ukázalo se, že děti na základě slovních instrukcí většinou napoprvé pochopily zadání a byly schopné je provést. Výjimkou byla některá cvičení - "Medúza", "Potůček", "Žebříček", "Vyplouvající potápěč", "Lovci pokladů", "Sculling" a "Vodní pólista". Problémy jim dělalo zejména správné pochopení a koordinace pohybů. Natáčení bylo náročné kvůli potřebě detailně zachytit všechny aspekty cvičení. KLÍČOVÁ SLOVA základní plavecké dovednosti, děti mladšího školního věku, herní aktivity, výuka plavání, analýza videozáznamů, plavecká cvičení
Title: Training Basic Swimming Skills for Younger School-Age Children Objectives: The aim of this thesis is to create a collection of games and exercises for younger school-age children to develop basic swimming skills, including their descriptions and video demonstrations. Methods: The main method used was document analysis. On this basis, swimming skill groups were characterized and exercises and games in the water were selected. Most of the data were drawn from official documents issued by the Ministry of Education, from professional articles and publications, as well as from personal experience and advice of more experienced swimming instructors. Other methods were the processing of audiovisual material and participant observation. Results: Based on verbal instructions, it turned out that the children mostly understood the task the first time and were able to perform it. The exceptions were some exercises - 'Jellyfish', 'Stream', 'Ladder', 'Floating Diver', 'Treasure Hunters', 'Sculling' and 'Water Polo Player'. They had particular problems in understanding and coordinating their movements correctly. Filming was challenging because of the need to capture all aspects of the exercise in detail. KEYWORDS basic swimming skills, younger school-age children, game activities, swimming lessons, video...