České sjezdy pro péči o slabomyslné a školství pomocné ve světle významných osobností.
Czech congresses for the care of the feeble-minded and special education in light of the important people.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192783Identifiers
Study Information System: 246351
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Mužáková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
České sjezdy pro péči o slabomyslné a školství pomocné, významné osobnosti, speciální pedagogika, nápravná pedagogika, eugenika, slabomyslnost, školství pomocnéKeywords (English)
Czech congresses for care of the weak-minded and education auxiliary, eminent personalities, special pedagogy, corrective pedagogy, eugenics, weak-mindedness, education auxiliaryDiplomová práce představuje České sjezdy pro péči o slabomyslné a školství pomocné jako důležité milníky pro vývoj speciálně pedagogického školství v Českých zemích. Snaží se o zachycení tematického vývoje sjezdů. Předložená práce usiluje o obsahovou a tematickou analýzu přednášek a příspěvků, které zazněly na českých sjezdech pro péči o slabomyslné a školství pomocné. Diskutovaná témata se stala východiskem pro formování nápravné pedagogiky a speciálního školství ve 20. století Klíčová slova: České sjezdy pro péči o slabomyslné a školství pomocné, významné osobnosti, speciální pedagogika, vzdělávání, nápravná pedagogika, eugenika, slabomyslnost, školství pomocné
The thesis presents the Czech Congress for care of the weak-minded and education auxiliary as important milestones for the development of specially pedagogical education in the Czech lands. They are trying to capture the thematic development of the congresses. The submitted work seeks a content and thematic analysis of lectures and contributions made at czech congresses for care of weak-minded and education auxiliaries. The topics discussed became the starting point for shaping remedial pedagogy and special education in the 20th century. KEY WORD Czech congresses for care of the weak-minded and education auxiliary, eminent personalities, special pedagogy, corrective pedagogy, eugenics, weak-mindedness, education auxiliary