Aditivní strategie u žáků 2. ročníku ZŠ
Pupils' Additive Strategies in Year 2 of Primary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192754Identifiers
Study Information System: 251649
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kvaszová, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
aditivní operace, chyby a její reedukace, kalkulativní úlohy, řetězení operací, slovní úlohy, strategieKeywords (English)
additive operations, mistakes and reeducation, numerical tasks, chaining operations, word problems, strategiesTato diplomová práce se zaměřuje na děti ve druhém ročníku základní školy. Zajímá se o jejich úspěšnost, chybovost a použití strategií při řešení kalkulativních a slovních úloh u aditivních operací. V teoretické části diplomové práce jsou řešitelské strategie pro slovní a kalkulativní úlohy a popsání didaktického potenciálu úloh z pracovního listu, který byl sestaven z úloh výzkumu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí a následně pak byl použit pro experiment v praktické části. V teoretické části je jedna kapitola věnována stručnému popisu tří řad učebnic pro 1. a 2. ročník škol, které se zúčastnily experimentu v praktické části. Praktická část je experiment, kde je nejprve uvedena metodologie experimentu a v rámci ní i představení jednotlivých tříd. Jedná se o tři třídy druhého ročníku z různých základních škol. Poté následuje výčet a analýza chyb, na které navazuji komentáři práce dvojic, kde jsem hledala spojitosti mezi chybovostí v kalkulativních úlohách a chybovostí ve slovních úlohách. KLÍČOVÁ SLOVA aditivní operace, chyby a její reedukace, kalkulativní úlohy, řetězení operací, slovní úlohy, strategie
This thesis focuses on children in the second year of elementary school. It is interested in their success rate, error rate and the use of strategies in solving calculative and word problems in additive operations. In the theoretical part of the thesis, solving strategies for verbal and calculative problems are described. It also describes the didactic potential of the problems from the worksheet, which was compiled from the research problems of the Teacher's understanding of the causes of school failure and the effectiveness of pedagogical interventions, it was subsequently used for the experiment in the practical part. In the theoretical part, one chapter is devoted to a brief description of three series of textbooks for the 1st and 2nd year of schools that participated in the experiment in the practical part. The practical part is an experiment where the methodology of the experiment is first presented and within it also the introduction of individual classes. These are three second year classes from different elementary schools. This is followed by an enumeration and analysis of errors, which are followed by comments on the pair's work where I looked for connections between the error rate in calculative tasks and the error rate in verbal tasks. KEYWORDS additive operations, mistakes and...