Analýza vztahů v rámci wellbeingu u studentů pedagogické fakulty
Analysis of relationships in the framework of well-being at students of the Faculty of Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192533Identifiers
Study Information System: 267948
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Machovcová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Zdraví, wellbeing, vztahy, university studentKeywords (English)
Health, wellbeing, relationships, university studentCílem předložené diplomové práce bylo přiblížit tuto problematiku well-beingu a životní spokojenosti u zvolené skupiny respondentů. Cílem analytické části bylo zjištění, do jaké míry ovlivňují různé vztahy studentů jejich well-being, jak ovlivňují jejich sociální i psychickou pohodu, a to jak subjektivním hodnocením well-beingu, tak hodnocením jejich vybraných základních stavebních kamenů. Zkoumány byly tyto souvislosti u studentů převážně třetího ročníku pedagogických oborů v bakalářském studie na pedagogické fakultě Karlovy univerzity v Praze. Zjišťovali jsme též, zda má vliv na osobní pohodu a životní spokojenost oslovených studentů jejich pohlaví, věk a finanční situace. Taktéž jsme chtěli sledovat, jaká je souvislost/korelace mezi životní spokojeností a jejími rovinami a psychologickým well- beingem a jeho dimenzemi.
The aim of the presented diploma thesis was to bring this issue of well-being and life satisfaction closer to the selected group of respondents. The goal of the analytical part was to find out to what extent different relationships of students affect their well-being, how they affect their social and psychological well-being, both by subjective evaluation of well-being and by evaluation of their selected basic building blocks. These connections were examined among students of mainly third-year pedagogical fields in their bachelor's studies at the Faculty of Pedagogy of Charles University in Prague. We also found out whether gender, age and financial situation have an effect on the personal well-being and life satisfaction of the approached students. We also wanted to monitor the connection/correlation between life satisfaction and its levels and psychological well-being and its dimensions.