Zobrazit minimální záznam

dc.creatorKarásek, Jindřich
dc.date.accessioned2024-06-25T11:47:30Z
dc.date.available2024-06-25T11:47:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-80-7465-277-6cs
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190305
dc.description.abstractPráce se zabývá vrcholnou podobou Schellingovy filozofie přírody, jak ji podal ve Würzburgských přednáškách z roku 1804. Inspirován Spinozovou ontologií, rozvíjí Schelling nejprve svůj koncept obecné ontologie, jejíž výchozí bod tvoří pojem absolutní substance. Absolutnost této substance tkví v jejím monismu. Existuje jen jedna substance. Schelling ji definuje jako věčné poznání vlastní identity, jež je ovšem interně členěná na subjektivní (afirmující) a objektivní (afirmovaný) moment. Význam tohoto konceptu z hlediska filozofie přírody spočívá v tom, že vše, co je, vykazuje tuto základní strukturu vztahu subjektivního a objektivního momentu myšleného však vždy v identitě, tj. v jednotě celku. Tyto dva momenty charakterizuje Schelling na základě provedených navazujících úvah jako moment světla a moment tíže a označuje je jako dva atributy substance. Tím se mu následně daří integrovat do filozofie přírody moment vědomí (světelný atribut) a moment tělesnosti (atribut tíže), jež mu následně slouží pro výklad dle mého soudu stěžejního pojmu jeho celé filosofie přírody, pojmu organismu. Byť lze za Schellingova předchůdce v tomto kontextu považovat Leibnize s jho koncepcí monadologie, byl Schelling prvním filosofem přírody, který učinil pojem organismu ústředním pojmem filosofického výkladu přírody. To činí Schellingovu koncepci moderní. Proto je pojmu organismu věnována v práci značná část pozornosti, byť Schellingův přímý či nepřímý vliv na rozvoj koncepcí organismu v 19. a 20. stolení nemohl být učiněn předmětem analýz. Schellingova koncepce je v úvodu a závěru práce zasazena do kontextu vyrovnání se stále ještě dominujícím paradigmatem mechanisticko-kauzálního a účelově ekonomizujícího nahlížení na přírodu, jež ústí ve stále vážnější globální problémy a k němuž by Schellingova koncepce mohla nabídnout alternativu.cs
dc.languageČeštinacs
dc.publisherPavel Mervartcs
dc.titleSchellingova metafyzika přírodycs
dc.typehabilitační prácecs_CZ
dcterms.dateAccepted2024-04-18
dc.contributor.refereeDémuth, Andrej
dc.contributor.refereeHill, James
dc.contributor.refereeMácha, Jakub
thesis.degree.disciplineFilozofiecs
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs
uk.author.affiliationUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filozofie a religionistikycs
uk.habilitation-board.chairmanPetříček, Miroslav
uk.habilitation-board.memberBlecha, Ivan
uk.habilitation-board.memberCajthaml, Martin
uk.habilitation-board.memberHejduk, Tomáš
uk.habilitation-board.memberSirovátka, Jakub
uk.abstract.csPráce se zabývá vrcholnou podobou Schellingovy filozofie přírody, jak ji podal ve Würzburgských přednáškách z roku 1804. Inspirován Spinozovou ontologií, rozvíjí Schelling nejprve svůj koncept obecné ontologie, jejíž výchozí bod tvoří pojem absolutní substance. Absolutnost této substance tkví v jejím monismu. Existuje jen jedna substance. Schelling ji definuje jako věčné poznání vlastní identity, jež je ovšem interně členěná na subjektivní (afirmující) a objektivní (afirmovaný) moment. Význam tohoto konceptu z hlediska filozofie přírody spočívá v tom, že vše, co je, vykazuje tuto základní strukturu vztahu subjektivního a objektivního momentu myšleného však vždy v identitě, tj. v jednotě celku. Tyto dva momenty charakterizuje Schelling na základě provedených navazujících úvah jako moment světla a moment tíže a označuje je jako dva atributy substance. Tím se mu následně daří integrovat do filozofie přírody moment vědomí (světelný atribut) a moment tělesnosti (atribut tíže), jež mu následně slouží pro výklad dle mého soudu stěžejního pojmu jeho celé filosofie přírody, pojmu organismu. Byť lze za Schellingova předchůdce v tomto kontextu považovat Leibnize s jho koncepcí monadologie, byl Schelling prvním filosofem přírody, který učinil pojem organismu ústředním pojmem filosofického výkladu přírody. To činí Schellingovu koncepci moderní. Proto je pojmu organismu věnována v práci značná část pozornosti, byť Schellingův přímý či nepřímý vliv na rozvoj koncepcí organismu v 19. a 20. stolení nemohl být učiněn předmětem analýz. Schellingova koncepce je v úvodu a závěru práce zasazena do kontextu vyrovnání se stále ještě dominujícím paradigmatem mechanisticko-kauzálního a účelově ekonomizujícího nahlížení na přírodu, jež ústí ve stále vážnější globální problémy a k němuž by Schellingova koncepce mohla nabídnout alternativu.cs


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV